10 redenen waarom jouw content niet wordt gedeeld

18 apr 2018


Baukelien van Minnen - Trainer & Adviseur bij de Academy for Recruitment

Iedereen droomt ervan om content te maken die massaal gedeeld en geliked wordt en waar iedereen op reageert. Zo creëer je immers een publiek. Voor je vacature, je dienst of je (werkgevers) merk. Maar wat zorgt er nu voor dat jouw post gezien en gedeeld wordt? Content marketing platform Buzzsumo heeft hiervoor 110 miljoen artikelen op sociale media geanalyseerd om erachter te komen waar content aan moet voldoen om massaal gedeeld te worden.

1.Size does matter

Sociale media dwingen ons om kort en kernachtig te communiceren. We moeten in 140 karakters onze boodschap overbrengen, of in 200 karakters onze lezer verleiden tot het klikken op een advertentie. Toch blijkt uit de analyse dat langere teksten vaker gedeeld worden dan kortere teksten via sociale media. De meest gedeelde content bestond uit 3000 – 10000 woorden.

Het internet staat vol met Gifs, kattenfoto’s en korte teksten, maar het lijkt erop dat het  de investering waard is om iets langere content te produceren die daadwerkelijk ergens over gaat. Minder concurrentie en vaker gedeeld!

2. Gebruik van afbeeldingen
Content met tenminste 1 afbeelding werd op Facebook en Twitter gemiddeld door 2 x zoveel mensen gedeeld dan content zonder afbeelding.

3. Content die ons identificeert 
Begin april deel klas 7 van de Academy for Recruitment examen. Daarna doken er overal op LinkedIn  foto’s op van studenten die trots hun certificaat lieten zien. Content die iemand identificeert wordt snel gedeeld of geliked. Kijk maar eens naar posts over mensen die een nieuwe baan hebben of een nieuw bedrijf beginnen. Maar ook ludieke quiz uitslagen als “in welke stad zou jij eigenlijk moeten wonen” of “welk dier past het best bij jou”? Als de uitslag hetzelfde is of als je je identificeert met de uitslag van een ander ben je eerder geneigd de uitslag te delen.

4. Lijstjes en infographics
Infographics en content die lijstjes bevatten worden het meest gedeeld van alle content. Ook content die Wat, Waarom of Hoe in de titel hebben staan worden vaak gedeeld via sociale media. Toch maar die cursus infographics maken gaan volgen…

5. Mensen lezen graag content die er geloofwaardig uitziet
Je kent het wel. Verkoopartikelen van cosmetica waar je een plaatje en een biografie van een arts naast ziet staan. Op Twitter, LinkedIn en Google+ worden artikelen die vergezeld gaan van een biografie of profiel van de schrijver 42% meer gedeeld dan artikelen die dit niet hebben. Mensen zien dus graag wie het artikel geschreven heeft en welke achtergrond die persoon heeft. Op Facebook maakt het overigens nauwelijks verschil.

6. Ambassadeurs inzetten 
Op sociale media heb je mensen die invloed kunnen uitoefenen en mensen die vooral luisteren. Die eerste groep blijkt uiterst interessant te zijn om je content gedeeld te krijgen. Deze beïnvloeders worden door Buzzcom gedefinieerd als mensen van wie de sociale media uitingen gemiddeld 2x gedeeld worden. Als zo’n beïnvloeder jouw post deelt stijgt het aantal keer dat jouw post gedeeld wordt met 31,8%.

7. Ontzag, inspiratie en humor werken het best
Een goede tekst speelt in op emoties. De slechts scorende emotie in dit onderzoek waren verdriet en boosheid. Blijf hier dus van weg. Wat scoorde het best? Ontzag/inspiratie en humor.

8. Content opnieuw delen
Content wordt over het algemeen het meest gedeeld direct na plaatsing. In de enorme stroom aan informatie die we elke dag voor onze kiezen krijgen verzuipt content immers al snel. Na 3 dagen wordt jouw content gemiddeld al 96% minder gedeeld. Op Facebook is dat zelfs bijna 99%. Uit de analyse blijkt dat de posts die het minste verval hadden in het aantal keer dat ze gedeeld werden over het algemeen na een aantal dagen (in het beste voorbeeld wat het 11 dagen) weer opnieuw gedeeld werden. Herplaatsen loont dus.

9. Welke dag van de week wordt er het meest gedeeld?
Ook de dag dat je content plaatst heeft invloed op het aantal keer dat deze gedeeld wordt. Bijna voor alle sociale mediasites geldt dat dinsdag de beste dag is om content te delen. Voor LinkedIn en Pinterest heeft maandag een iets betere score.

Plaats je belangrijkste content dus aan het begin van de week. 

10. 10 is een magisch getal 
10 onderwerpen lijstjes scoren het best van allemaal. Lijstjes met 10 onderwerpen worden zelfs 4x meer gedeeld dan lijstjes met het nummer 2 getal, 23. Daarna volgen 16 en 24.

Bron: Okdork

Delen op Social Media

terug naar overzicht

INITIATIEFNEMERS EN PARTNERS

Realisatie: 7U Digital Originals