Een voormalige Tesla-recruiter deelt dé vraag die sollicitanten bijna altijd verkeerd beantwoorden.

30 okt 2017

Als je indruk wilt maken tijdens je sollicitatiegesprek, moet je praten over wat je bereikt hebt. Maar het is ook goed om te bedenken welke prestaties de moeite waard zijn om uit te lichten. Als je verkeerd kiest, kan het gesprek helemaal de verkeerde kant op gaan.

Volgens voormalig Tesla-recruiter Max Brown hebben sollicitanten vaak moeite met de vraag: ‘Wat is jouw technische succesverhaal – vertel over het project waar je het meest trots op bent?’. Dit lijkt een prima te beantwoorden vraag, in vergelijking met de andere vragen die Tesla stelt tijdens sollicitatiegesprekken.

In een interview met Fast Company vertelt Brown, die gesprekken voerde met meer dan duizend Tesla-sollicitanten, dat de meeste kandidaten echter het verkeerde succesverhaal benoemen.

“Ik heb gemerkt dat mensen vaak het project uitkiezen dat op papier het meest indrukwekkend lijkt – maar dit is niet het project dat laat zien wat ze werkelijk kunnen op technisch gebied”. Volgens Brown is het beter om een klein project uit te lichten, zodat je daadwerkelijk kunt vertellen over alle technische aspecten.

Waarom? In de meeste gevallen zijn de grootste en meest succesvolle projecten juist het resultaat van teamwork. En je wil nooit vertellen dat iets ‘het werk van een ander’ was terwijl je vertelt over joúw grootste prestatie.

“De echte reden waarom recruiters deze vraag stellen is om een onderwerp te hebben dat gebruikt kan worden voor de volgende vragen, zodat de recruiter alles te weten kan komen over de technische kennis van kandidaten”, zegt Brown tegen Fast Company.

Dus, hoe beantwoord je deze vraag op de juiste manier?

Sollicitanten zijn volgens Brown op de goede weg als ze een probleem kunnen identificeren, de oplossing aandragen, vertellen over hun eigen bijdrages en het uiteindelijke resultaat. En natuurlijk kun je bonuspunten scoren als je jouw antwoord kunt onderbouwen met bewezen vastberadenheid, lef en verantwoordelijkheid: belangrijke waarden bij Tesla.

“Denk niet dat je recruiters verveelt door te vertellen over iets kleins waar je aan hebt gewerkt. Als dat hetgeen is waar jouw kennis uit blijkt, ga er dan voor”, aldus Brown.

Bron: Businessinsider.nl

Delen op Social Media

terug naar overzicht

INITIATIEFNEMERS EN PARTNERS

Realisatie: 7U Digital Originals