Recruitment is een vak! De Academy for Recruitment interviewt!

23 jan 2018

Wij hebben onze vragen dit keer voorgelegd aan Sander van der Valk, samen met Marc Eijkens, eigenaar van YOBZ. YOBZ zet recruitment op de kaart, maar dan net een beetje anders.

 

1. Jullie hebben een nieuw recruitment concept in de markt gezet, omdat jullie vinden dat het anders kan. Wat was het meest lastige bij het in de markt zetten van zo’n nieuw concept? Waar ben je vooral veel tijd mee kwijt geweest?

Lastig was het niet, maar waar we de meeste tijd aan kwijt zijn geweest, is het afbakenen van recruitment als vakgebied. Wat ons is opgevallen in de eerste fase van YOBZ is dat het inlenen van recruitment professionals via een bureau over het algemeen nog als vreemd wordt ervaren. Dit terwijl het inlenen van IT specialisten, finance professionals etc. common sense is. Met onze heldere en unieke propositie en enthousiasme kunnen we opdrachtgevers toch overtuigen van de doelmatige inzet van onze recruitment professionals.

 

2. Wat is jullie belangrijkste recruitment innovatie van het afgelopen jaar?

De belangrijkste innovatie en uniek in Nederland is de start van onze InCompany Recruitment Academy en specifiek het door ons samen met ARTRA ontwikkelde eenjarige traineeship voor young recruitment professionals. De ontwikkeling van recruitment als vak gaat voor ons hand in hand met het opleiden van onze professionals die we inzetten bij onze opdrachtgevers, nu nog enkel intern maar in de toekomst ook zeker voor onze opdrachtgevers. Komend jaar zullen wij ons opleidingsprogramma ook verder uitbreiden.

 

3. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie recruiters bijblijven in het vak?

Los van de kennis die we delen in de Academy worden onze recruitment professionals actief betrokken bij de ontwikkeling van recruitment als vak. Vanuit gerichte projectgroepen werken wij met hen samen aan actuele recruitment trends en topics zodat we deze kunnen inzetten bij onze opdrachtgevers en in bredere zin delen via on- en offline media.

 

4. Met computer algoritmes kunnen we steeds beter voorspellen wie geschikt is voor een bepaalde baan zonder dat daar menselijk handelen aan te pas komt. 
Is er nog een toekomst voor de recruiter en zo ja, waar ligt dan de meeste toegevoegde waarde?

Zonder twijfel een dikke JA! Algoritmes die dit voorspellen zijn prachtige tools aan de voorkant van organisaties die een deel van de sourcing overnemen. Gevolg: de recruitment professionals zullen gerichter en juister kandidaten recruiten. Ondanks dat deze digitalisering snel gaat, verwachten wij niet dat algoritmes de baan van recruiter overnemen, maar wel dat het zal veranderen. Daarom wordt het persoonlijke aspect van de recruiter nog belangrijker.

 

5. Hoe ziet recruitment er uit in 2025?

Recruitment in 2025 heeft een strategische plek verworven in de boardroom naast HR, Finance, Marketing en Commercie. Top down zullen organisaties professioneler gestuurd worden op recruitment capaciteitsvraagstukken. Door digitalisering, slimme en efficiënte processen, een duidelijke recruitment strategie én goed opgeleide recruitment professionals zal recruitment een centrale plek innemen in het hart van de People organisatie.

 

YOBZ: www.yobz.nl

Academy for Recruitment: www.academyforrecruitment.nl

 

 

 

Delen op Social Media

terug naar overzicht

INITIATIEFNEMERS EN PARTNERS

Realisatie: 7U Digital Originals