Retentie is het nieuwe recruitment!

26 feb 2018

In de strijd om talent worden kosten noch moeite gespaard. Een kostbare employer branding campagne, een team van gekwalificeerde recruiters en slimme wervingstactieken moeten ervoor zorgen dat het talent van de toekomst zich aan de organisatie bindt. Maar ondanks deze investeringen, wordt het in de huidige arbeidsmarkt steeds moeilijker om medewerkers te vinden. Functies blijven langere tijd niet ingevuld, met alle gevolgen vandien. Toch is er een manier om ervoor te zorgen dat de organisatie kan blijven groeien: zorg dat huidige medewerkers willen blijven. Houd talent binnenboord.

In Europa, de VS, het Midden-Oosten, Afrika en Azië: bijna overal ter wereld daalt de werkloosheid. Werkgevers maken zich zorgen, concurrenten vissen in dezelfde vijver en azen op dezelfde ervaren mensen. Hún mensen. Retentie - het behoud van huidige medewerkers - is daarom meer dan een besparing van kosten en tijd. Volgens talentmanagementbureau TLNT kunnen de werkelijke kosten voor het vervangen van een hooggeplaatste werknemer tot wel vier keer zijn jaarsalaris bedragen.

Creër betrokkenheid
De energie die een organisatie steekt in het bouwen van een employer brand, kunnen ze echter ook besteden aan het behoud van hun werknemers. Betrokkenheid creëren is daarbij de sleutel. Om medewerkers te betrekken bij de organisatie, is het slim om te werken aan een goede employee value proposition (EVP), een gezonde bedrijfscultuur en de erkenning van de bijdrage die individuele werknemers leveren aan het succes van een organisatie. Denk daarnaast als werkgever ook na over de volgende vraagstukken:

Bepaal de risico's 
Breng in kaart bij welke belangrijke medewerkers de kans op uitstroom het grootst is en kom tegemoet aan hun loopbaanbehoeften voordat het zover komt. Er zijn steeds betere en geavanceerde performance managementtools die daarbij kunnen helpen. Maak gebruik van trainings- en developmentplatforms om hun carrièreontwikkeling te ondersteunen en laat zien hoe talentvolle medewerkers verder kunnen groeien in de organisatie.

Ken de markt 
Is het salarisbudget gebaseerd op actuele en relevante marktgegevens? Zorg ervoor dat de organisatie tijdens deze dynamische tijden competitief blijft, door regelmatig het salarisniveau voor de kritieke functies onder de loep te nemen. Maak het concurrenten niet te makkelijk om werknemers in te pikken, simpelweg omdat de organisatie achterloopt op de feiten.

Kijk niet alleen naar het salaris
Sometimes it’s not just about the money. Zachtere arbeidsvoorwaarden, zoals die nu bij grote techbedrijven al gebruikelijk zijn, kunnen voor medewerkers een belangrijke reden zijn om te blijven. Denk aan gratis maaltijden, verlofregelingen, on-site kinderopvang, sportabonnementen en andere zaken om de werk-privébalans te verbeteren. Het prijskaartje van deze arbeidsvoorwaarden kan aanzienlijk lager zijn dan het werven van nieuwe medewerkers.

Verlies het huidige personeel niet uit het oog
In de huidige arbeidsmarkt is het niet makkelijk om goede medewerkers te vinden. Maar verlies in de strijd om nieuw talent ook zeker het huidige personeel niet uit het oog. Als een organisatie meerdere sleutelfuncties moet vervangen door nieuwkomers, maakt ze dat tegenover de concurrentie een stuk minder strijdvaardig.

Bron: RTL Nieuws

Delen op Social Media

terug naar overzicht

INITIATIEFNEMERS EN PARTNERS

Realisatie: 7U Digital Originals