Waarom alle bedrijven moeten inzetten op sterke recruitment

26 feb 2018

 

Toen ik zo’n 10 jaar geleden begon in de arbeidsbemiddeling vertelden mijn collega’s mij de meest fantastische verhalen over mooie bedrijfsfeestjes, dure auto’s, Italiaanse maatpakken en met je voeten op het bureau elke kandidaat moeiteloos plaatsen bij de hoogste bieder. Iedereen met een vlotte babbel en een mooi pak aan was naar eigen zeggen succesvol. Wat niemand voorzien had was dat de bankencrisis roet in het eten gooide. De gouden tijden waren voorbij. Organisaties in de arbeidsbemiddeling moesten snijden in hun kosten, locaties werden gesloten en de feestjes verdwenen. Maar het belangrijkste was dat vooral de mensen in het veld moesten veranderen. De recruiter, intercedent of accountmanager werd gedwongen door de crisis te veranderen in een proactieve (zelf bellen i.p.v. gebeld worden) medewerkers met margedoelstellingen. Echt aan de bak dus. Gelukkig maar, want hierdoor werd de kwaliteit van de dienstverlening van de recruiter aanzienlijk verhoogd. 

 

De situatie van vandaag lijkt in zekere zin op die van toen. Met enige regelmaat hoor ik van oud -collega’s en branchegenoten geluiden die vergelijkbaar zijn als in de periode 2007 – 2008. De krapte op de markt neemt immers snel toe. Terug naar de hoogtij dagen van weleer dus!    

 

Ik ben ervan overtuigd dat deze gedachte een misvatting is. De uitdaging voor bedrijven en recruiters is groter dan ooit. De sollicitant van nu is zelfbewust, kritisch en vindt meerdere aspecten van werk belangrijk. Niet alleen een redelijk salaris, doorgroeimogelijkheden en een mooi secundair pakket spelen een rol. De wens om vooral bij een leuk bedrijf te werken waar een uitstekende sfeer heerst is minstens zo belangrijk. Niet alleen welvaart speelt een rol maar ook het welzijn. Sollicitanten houden het namelijk snel voor gezien wanneer de eerste contacten niet opbrengen wat ze graag wensen. 

 

Zeker in niche- of specialistische branches hebben recruiters de mogelijkheid om zich te onderscheiden. De rol van de recruiter is in deze nieuwe periode van schaarste belangrijker dan ooit. Als representant van het bedrijf speelt de recruiter namelijk een cruciale rol in de keuze die de sollicitant maakt. Dus recruiter, schakel vandaag nog naar de 6e versnelling en zorg voor een uitstekende online profilering en weet je offline te verbinden met je kandidaat. Wees het verschil voor je bedrijf en de kandidaat. 

 

David van de Rijdt

 

Delen op Social Media

terug naar overzicht

INITIATIEFNEMERS EN PARTNERS

Realisatie: 7U Digital Originals