Weinig vrouwen in tech: moeten bedrijven hun recruitment strategie opfrissen?

12 mrt 2018

It’s a mans world. En nee, dan hebben we het niet over de hele wereld. Want we weten allemaal wie er daadwerkelijk de broek aan heeft. We hebben het over de wereld van tech. Die staat er om bekend gedomineerd te worden door mannen. Ondanks dat techbedrijven naar eigen zeggen hun best doen om het aantal vrouwelijke medewerkers te vergroten, liegen de cijfers er niet om. Het aantal vrouwen in tech blijft een schaarste. 

Waar gaat het fout? 

Volgens Wired heeft van alle mannen die een scheikundige, bouwkundige, wiskundige of andere technische studie hebben afgerond ongeveer 40 procent een baan in de technische sector. Slechts 26 procent van alle vrouwen die een dergelijke studie hebben afgerond is werkzaam in de technische sector. Dat betekent dat een groot deel van de gekwalificeerde vrouwen niet werkzaam is in het werkveld waarvoor ze in eerste instantie zijn opgeleid. 

Dit is een probleem. Naar de verklaring voor dit probleem wordt vaak gegist, en worden allerlei argumenten uit de kast getrokken, waarvan de volgende misschien nog wel de meest tenenkrommend is: ‘vrouwen zijn gewoon niet geschikt voor deze sector’. Don’t even get me started, dit is niet eens een argument te noemen man. 

Een onderzoeker aan de Stanford University, Alison Wynn, heeft samen met de professor Shelley Correll bewijs gevonden dat dit probleem eigenlijk al ontstaat tijdens het recruiten van nieuwe werknemers. Er is al vaak gesproken over een glazen plafond in organisaties waardoor vrouwen bijvoorbeeld de top niet kunnen bereiken, maar uit dit onderzoek is gebleken dat vrouwen het glazen plafond niet eens te zien krijgen.

Vrouwen in tech voelen zich niet welkom

Voor het onderzoek waren Wynn en Correll aanwezig bij 84 zogenaamde introductory sessions (bedrijven die op Universiteiten komen promoten en rekruteren) van 66 verschillende bedrijven. Gemiddeld was een kwart van de aanwezigen vrouw. Tijdens de uur-durende sessies werden er veel seksistische grappen gemaakt over vrouwen, referenties gemaakt naar een stereotype nerdy vrouw, werd er een competitieve sfeer neergezet, en waren er geen vrouwelijke werknemers van de bedrijven aanwezig. 

Het is bizar dat vrouwen die een technische opleiding doen, en dus van tech houden, al tijdens hun studie worden afgeschrikt om bij techbedrijven te komen werken.

Het resultaat van het bovenstaande is dat er een onwelkome omgeving werd gecreëerd tegenover vrouwen, waarin vrouwen niet gerekruteerd werden. Veel techbedrijven noemen als argument dat vrouwen in tech zeldzaam zijn omdat ze niet solliciteren op banen in de techsector. Dat is iets dat ook is gebleken uit het onderzoek van Wynn en Correll. Echter blijkt ook uit het onderzoek dat het aanspreken en aantrekken van vrouwen al misgaat bij de voordeur. Deze bevindingen kunnen helpen om hier invloed op uit te oefenen.

Uit het grootschalige onderzoek is gebleken dat er weinig vrouwelijke sprekers waren tijdens de introductory sessions. Wanneer een vrouw wel mocht spreken dan ging dit vaak over de bedrijfscultuur. Een mannelijke collega nam het woord weer als er gesproken moest worden over technische uitdagingen. In de presentaties die voor het onderzoek werden geobserveerd was er in slechts 22 procent een vrouwelijke spreker die over techniek sprak. 

Dat de presentaties vrouwen niet bereikten blijkt ook uit de cijfers in het onderzoek die gaan over het aantal studenten dat bleef zitten tijdens het Q&A-deel van de presentatie. Gemiddeld bleven van de 51 aanwezige mannelijke studenten 50 mannen zitten tijdens de Q&A, en bleven van de 15 vrouwen slechts 11 vrouwen zitten. Vrouwen vonden de praatjes dus duidelijk minder interessant en/of minder aansprekend. 

Als een bedrijf meer diversiteit op de werkvloer wil zien, dan moet het zichzelf ook zo presenteren.

Het is eigenlijk bizar dat vrouwen die een technische opleiding doen, en dus affiniteit hebben met tech of er zelfs van houden, al tijdens hun studie worden afgeschrikt om bij techbedrijven te komen werken. Vrouwen die al in de minderheid zijn op hun studies, worden tijdens presentaties van bedrijven blijkbaar nog meer vervreemd van de wereld waarin ze juist een plekje proberen te veroveren. Ik pretendeer niet dat het gebrek aan vrouwen in tech gemakkelijk is op te lossen, in tegendeel. Het is wel zonde dat techbedrijven zichzelf in de voet schieten, en daardoor potentie verloren gaat voordat het een kans heeft gekregen.

Liefde moet van twee kanten komen

Je kunt nu denken: vrouwen moeten tegen het mannelijk geweld op boxen en zich niet laten afschrikken. Daar zit wat in. En de groep vrouwen die het echt als droom heeft om een techtopper te worden, zal deze ook nastreven ondanks het hoge gehalte aan testosteron of mannelijke nerdyness. Toch licht de echte uitdaging om meer vrouwen in tech te krijgen (nog steeds) bij de techbedrijven zelf. Zij zijn tenslotte ook de dupe van het gebrek aan diversiteit op de werkvloer. 

Uit het onderzoek wordt eigenlijk geconcludeerd dat de eerste indruk die een bedrijf achter laat alles is. Als een bedrijf meer diversiteit op de werkvloer wil zien, dan moet het zichzelf ook zo presenteren. Klinkt dit als groot nieuws? Nee. Moeten we het dan nog wel een keer herhalen? Ja. Diversiteit op de werkvloer, al helemaal in de techwereld, is een issue die nog lang niet getackled is. 

Voordat capabele vrouwen worden aangenomen of afgewezen, om wat voor reden dan ook, moeten ze wel eerst de behoefte voelen bij een techbedrijf te solliciteren. Het is net als een relatie: het moet van twee kanten komen. Vrouwen moeten geïnteresseerd zijn om bij een bedrijf te komen werken en het gevoel hebben dat er kansen voor ze liggen. Het bedrijf moet er op zijn beurt voor zorgen dat het openstaat voor een samenwerking. Wanneer er signalen zijn dat het bedrijf hier eigenlijk niet voor open staat, zal een vrouw de move ook niet snel maken. WANT waarom zou je als vrouw op iemand in de kroeg afstappen die al de hele avond je mannelijke vriend aan het versieren is? Next.

Bron: Want.nl

Delen op Social Media

terug naar overzicht

INITIATIEFNEMERS EN PARTNERS

Realisatie: 7U Digital Originals