6 tips voor het werven van latent werkzoekenden

Marco Hendrikse 13 februari 2023 5 min
Categorie: Recruitment

Nog steeds zijn er grote aantallen openstaande vacatures en kost het heel veel moeite om vacatures te vervullen. Je zult alles uit de kast moeten trekken. Zeker als je helemaal geen achtergrond hebt in recruitment, maar tóch verantwoordelijk bent voor het vervullen van vacatures. Dan moet je alternatieve doelgroepen aanspreken, zoals latent werkzoekenden of medewerkers opleiden in een leerwerktraject. In dit artikel zes tips om mensen die niet actief op zoek zijn naar werk, de latent werkzoekenden, te bereiken en verleiden.

Actief versus passief werkzoekenden

Op enig moment is zo’n 10 tot 15 procent van de Nederlandse beroepsbevolking op zoek naar een (nieuwe) baan. Dit zijn de zogenaamde actieve zoekers. Daarnaast heb je een hele grote groep passief of latent werkzoekenden. Dit zijn werknemers die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar wel een overstap overwegen als er iets interessants langskomt. Het betreft 40 tot wel 75% van de beroepsbevolking. Overigens wil ‘latent’ niet zeggen dat deze groep nooit eens (actief) vacatures bekijkt. Zij klikt heus wel eens op bijvoorbeeld de aanbevolen vacatures op LinkedIn of leest toch even die personeelsadvertentie in het huis-aan-huis-blad. Maar, je zult gewoon veel meer moeite moeten doen om de passief werkzoekende te bereiken dan de actief werkzoekende.

Zes tips voor het bereiken en verleiden van latent werkzoekenden

Onderstaande laagdrempelige zes tips helpen je op weg bij het bereiken en verleiden van de latent werkzoekende. Deze tips zijn door iedereen toe te passen. Je hoeft er geen specifieke recruitmentachtergrond voor te hebben of eerst jaren te bouwen aan je imago op de arbeidsmarkt (werkgeversimago / employer branding).

  1. Schakel eigen collega’s in (via via werving). Dit is een hele effectieve manier om passief werkzoekenden te bereiken. Iedere elektricien kent immers wel andere elektriciens. Iedere verzorgende kent wel andere verzorgenden. En wij mensen zijn toch gevleid als we door anderen gevraagd worden. Jouw eigen collega’s kunnen precies vertellen hoe het is om voor jouw organisatie te werken, wat er zo leuk of speciaal aan is. Dat is dus wel meteen een voorwaarde: jouw collega’s moeten het naar hun zin hebben op het werk. Als je medewerkers dan ook nog een beloning geeft als zij een nieuwe collega aandragen, dan stimuleert dat extra om anderen te vragen. Dat kan een beloning in geld zijn, of bijvoorbeeld een uitje, een abonnement, een dinerbon of een extra vrije dag.
  1. Vraag ex-collega’s terug. Let er wel op dat je alleen collega’s terugvraagt waar je op prettige wijze afscheid van hebt genomen. Iemand die met ruzie is weggegaan of na onenigheid met collega’s (die er nog zitten) is vertrokken, vraag je natuurlijk niet. Volgens recent Amerikaans onderzoek heeft maar liefst 80% van de (vooral) jongere medewerkers er spijt van dat ze de afgelopen twee jaar van baan zijn gewisseld. Als ze teruggevraagd worden kunnen ze zonder gezichtsverlies te lijden, terugkeren. Jij hebt er dan een medewerker bij die ergens anders waardevolle ervaring heeft opgedaan en die je niet heel intensief meer hoeft in te werken. Pure winst!

Tactiek voor bereiken van latent werkzoekenden: vraag medewerkers terug,

  1. Loop de doelgroep tegen het lijf. Letterlijk! Ga naar beurzen of events waar de doelgroep komt. De Bouwbeurs, de Metaalbeurs, HorecaevenTT. Voor vrijwel ieder vakgebied en voor iedere branche worden beurzen georganiseerd. Ga erheen en wie weet kom je daar je toekomstige collega wel tegen. En als jij weet dat jouw doelgroep bovenmatig geïnteresseerd is in bijvoorbeeld modeltreinen, trouwen, honden, reizen of fotograferen, dan is daar altijd wel een passend event bij te vinden. Iets minder laagdrempelig, maar wel een mooi voorbeeld in het kader van ‘vissen waar de vissen zitten’: Technologieconcern Nedap was prominent aanwezig met een beursstand en polsbandjes uitdelend op muziekfestival Lowlands.
  1. Huis-aan-huis. Nee, dan bedoelen wij niet de fysieke variant, maar de papieren. Er zijn verschillende mogelijkheden om met Huis-aan-huis-media de latent werkzoekende te bereiken.
    • Je kunt het natuurlijk altijd proberen met een personeelsadvertentie in het plaatselijke blad. Over het algemeen kan dit tegen relatief lage kosten (en er kan natuurlijk ook altijd een actief werkzoekende reageren ).
    • Effectiever is echter tussen de nieuwsartikelen staan. Misschien met een kleine banner of juist doordat er aan jouw organisatie aandacht wordt besteed in de krant. Veel krantenredacties zijn altijd op zoek naar nieuwtjes: doe je iets voor de maatschappij, heb je een jubileum te vieren, iets speciaals te vertellen? Wees niet (te) bescheiden. Licht de reactie in. En hey, vergeet niet tussen neus en lippen door te vermelden dat je vacatures open hebt staan.
    • Daarnaast kun je natuurlijk mee in het wekelijkse folderpakket, met een flyer. Zet daar kort en bondig op wat jou zo’n leuke werkgever maakt en welke vacature(s) je hebt openstaan. Natuurlijk, beland je dan soms ook ongezien in de papierbak. Toch zullen er heel wat mensen zijn die jouw flyer wel onder ogen krijgen. En ook dit is relatief goedkoop te realiseren.
  1. Verspreid de vacature zo breed mogelijk. Een latent werkzoekende gaat niet op jouw website kijken of er nog vacatures openstaan. En ook Monsterboard of Indeed slaat deze passieve zoeker over. Ze moeten dus ‘toevallig’ tegen jouw vacature aanlopen. Door deze zo breed mogelijk te verspreiden, door zoveel mogelijk collega’s (zie tip 1), is de kans groter dat een latent werkzoekende jouw vacature onder ogen krijgt. Zet deze dus op Facebook, LinkedIn, Instagram, of welk ander social mediakanaal je ook op zit. Vertel op verjaardagen en in de voetbalkantine dat je nog personeel zoekt. Zet een link naar een vacature in je e-mailhandtekening. Alle kleine beetjes helpen. Mensen moeten dezelfde boodschap vaak meerdere keren zien voordat ze tot actie overgaan. Het is dus altijd goed om jouw vacature (boodschap) via meerdere kanalen onder de aandacht te brengen.
  1. Contact met onderwijsinstellingen. Dit is een tip om de toekomstig latent werkzoekenden te bereiken . Heb je regelmatig vacatures voor eenzelfde functie, kijk dan eens of je de banden met de onderwijsinstelling waar geschikte medewerkers worden opgeleid, kunt aanhalen. Je kunt een gastles verzorgen of bijvoorbeeld een training ‘sollicitatietips’. Veel scholen willen graag aan leerlingen laten zien hoe het werk in de praktijk eruit ziet. Als jij of een van jouw collega’s dat op een enthousiaste manier kan vertellen, sta je op het netvlies van geïnteresseerde studenten of scholieren. Wellicht kun je een klas zelfs uitnodigen voor een rondleiding, zodat ze echt sfeer kunnen proeven en een goed beeld van de organisatie krijgen.

Kortom, als je bovenstaande tips toepast, met een vleugje eigen creativiteit, dan vergroot je je bereik aanzienlijk. Daarmee is de kans dat je een vacature vervult, veel groter.

Tijdens de vijfdaagse opleiding Werving & Selectie voor niet-recruiters wordt een dag stilgestaan bij het actief benaderen van (passieve) kandidaten.

>