Best practice: de candidate experience bij de Jumbo

Denise Brijan 3 februari 2020 3 min
Categorieën: Candidate experience, Recruitment

De candidate experience blijft een hot topic voor HR en recruiters. Steeds meer organisaties verzinnen originele, creatieve manieren om kandidaten een fantastische candidate experience te bieden. Een bedrijf dat laat zien hier veel mee bezig te zijn, is Jumbo Supermarkten. De geel-zwarte supermarktketen heeft de afgelopen maanden een aantal leuke acties opgezet om nieuwe kandidaten te werven. We hebben contact opgenomen met Jumbo, om te vragen wat het effect hiervan is geweest. 

Eigen medewerkers als ambassadeurs

Zo heeft de Jumbo een actie opgezet via sociale media, met foto’s die zijn aangeleverd door medewerkers zelf. Met de hashtag #komerbijbaan zette Jumbo eigen medewerkers in om potentiële kandidaten voor bijbanen aan te trekken. En dat bleek een succes: de campagne heeft een stijging van 190% in het aantal bekeken vacatures opgeleverd én een stijging van 54,5% in het aantal sollicitanten.

Lotte Konieczek, Manager  Recruitment & Employer Branding bij Jumbo is dan ook zeer tevreden met de resultaten. “Om kandidaten te werven, geloven wij sterk in onze éigen collega’s. Zij weten tenslotte het beste waarom het zo leuk is om bij Jumbo te werken. Iedere collega kon zomaar het gezicht worden van de wervingscampagne in zijn of haar regio. Het had nogal wat voeten in aarde (vanwege de AVG en alle ondertekende formulieren die je nodig hebt), maar daardoor hebben we een heel sfeervolle en eerlijke campagne neer kunnen zetten. Zo krijgt de kandidaat meteen wat mee van de sfeer binnen Jumbo.”

Werven met popcorn

Om nieuwe collega’s  te werven voor een nieuw Jumbo City-filiaal in Utrecht zijn medewerkers zelf de straat opgegaan, gewapend met bakken popcorn. “We willen graag op een ludieke manier in contact komen met onze doelgroep. Lobke Buenen, Teamlead Recruitment Marketing bij Jumbo, heeft in samenwerking met bureau Monkeys & Bananas een actie opgezet waarbij we geen saaie flyers uitdelen, maar meteen inspringen op een fijne candidate experience. We hebben onze collega’s gevraagd om samen met een promotieteam de straat op te gaan en bakjes popcorn uit te delen aan jongeren. Onze collega’s hebben met iedereen een praatje gemaakt en verteld hoe tof het is om in de nieuwe Jumbo City te gaan werken, onder het genot van de popcorn. Wanneer een kandidaat aan de slag gaat bij Jumbo City krijgt hij of zij direct een cadeaubon van Videoland om heel ‘relaxed’ te kunnen starten aan de eerste werkdag.” Ook deze actie leverde een piek op in het aantal sollicitanten én uiteindelijk aannames.

De candidate experience van Jumbo in de toekomst

Inzetten op de candidate experience legt Jumbo dus geen windeieren. Toch is werving natuurlijk maar een deel van de hele candidate experience. Heeft Jumbo daar ook aandacht voor? Lotte Konieczek geeft aan dat Jumbo momenteel iedere aangenomen kandidaat vraagt naar hun sollicitatie-ervaring binnen Jumbo, maar dat op korte termijn ook de candidate experience van afgewezen kandidaten die een interview met een recruiter hebben gehad onder de loep wordt genomen. “Op deze manier herkennen we snel verbeterpunten waar we direct op kunnen inspelen en krijgen we goed in beeld wat sollicitanten juist waarderen in het proces. We vinden het namelijk belangrijk, dat ook wanneer je het helaas niet geworden bent, je nog steeds een goed gevoel bij Jumbo als organisatie hebt. Een goed en fijn gevoel achterlaten passen we ook steeds meer toe tijdens selectiegesprekken, informatiedagen, recruitment events, maar ook in de  vacatureteksten. We hebben meerdere initiatieven lopen rondom de candidate experience en zijn hier ook continu mee bezig om verrassend te blijven.”

Interessant om Jumbo in de gaten te houden rond de candidate experience dus. Meer weten over de candidate experience? Lees dan deze artikelen eens: 

Afbeelding: © Jumbo Supermarkten