Best practice: Diversiteit en inclusief werven bij Lidl

Denise Brijan 4 januari 2022

Voor recruiters en HR-afdelingen is diversiteit en inclusie een belangrijk onderwerp. Daarom heeft Lidl een grootschalige werkenbij-campagne opgezet, waarin de nadruk ligt op diversiteit en inclusie. Lidl heeft verschillende verhalen gemaakt waarbij medewerkers met een breed palet aan achtergronden het woord krijgen. Tineke Druijf, Diversiteit en Inclusie specialist bij Lidl vertelt: “Wat voor ons telt is dat bij Lidl iedereen zichzelf kan zijn en dezelfde kansen krijgt als ieder ander.”

Waarom hebben jullie gekozen voor een campagne op deze schaal, met veel verschillende verhalen?

“Wij vinden het belangrijk om een afspiegeling van de samenleving te zijn, zowel voor onze klanten als voor onze collega’s. Daarnaast willen we dat iedereen zichzelf kan zijn en dat alle collega’s hun talenten kunnen benutten en ontwikkelen. Met zo’n 21.000 collega’s door het hele land is Lidl een diverse organisatie. Dat willen we laten zien door onze collega’s aan het woord te laten over werken bij Lidl en hun eigen unieke verhaal te laten vertellen.”

Hebben jullie bewust gekozen om mensen met heel gevarieerde achtergronden aan het woord te laten?

“Ja, dat is een bewuste keuze. Enerzijds omdat al deze verschillende collega’s samen Lidl vormen en zich dagelijks inzetten voor onze klanten. Wij zeggen niet voor niets intern: Samen maken we Lidl! Anderzijds willen wij een diverse groep aan talent aanspreken. Lidl biedt veel carrièremogelijkheden, waardoor er voor vrijwel iedereen een baan binnen Lidl te vinden is. Zo kun je in onze filialen, distributiecentra, regiokantoren of op het hoofdkantoor werken en zijn er genoeg voorbeelden van collega’s die bijvoorbeeld gestart zijn in het filiaal, daarna naar een distributiecentrum zijn gegaan en daarna op een van onze kantoren zijn gaan werken.”

Is inclusiviteit in werving een belangrijk thema in jullie recruitment?

“Diversiteit en inclusie is voor ons een strategisch thema dat hoog op de agenda staat, in de gehele organisatie én in recruitment. We hebben allerlei acties ondernomen om een meer inclusieve werkgever te zijn. Zo worden bijvoorbeeld onze recruiters ondersteund in inclusief werven en selecteren en is diversiteit en inclusie een thema in de trainingen voor (hiring) managers. Daarnaast hebben we afspraken met elkaar gemaakt over de gewenste diversiteit van ons personeelsbestand. We zijn samen verantwoordelijk voor het behalen van de doelstelling 30 procent vrouwen in leidinggevende posities. Uiteraard hebben de recruiters hierin een belangrijke rol, zij searchen bijvoorbeeld gericht op vrouwelijk talent.”

Lees ook: Hoe je ervoor zorgt dat meer vrouwen solliciteren op jouw vacatures

Een van de verhalen die jullie laten zien (zie video hieronder) is van een medewerker die in transitie is. Hoe was het om zo’n persoonlijk verhaal te vertellen in een grootschalige campagne als deze?

“Sam vond het heel leuk om zijn verhaal te vertellen en vervolgens te delen. De reacties op Sam zijn verhaal, zowel binnen als buiten Lidl, waren heel positief. Natuurlijk is het spannend om zo’n persoonlijk verhaal te delen. Echter is het voor Sam de dagelijkse praktijk en voor zijn collega’s vanzelfsprekend, dus is het voor ons niet meer dan logisch om te laten zien dat ook Sam zichzelf kan zijn bij Lidl en dat Lidl haar best doet om een goede werkgever voor Sam te zijn.”

 

Zie je al resultaat van deze campagne?

“Wij zijn heel tevreden over de reacties die we hebben gekregen op de verhalen en video’s, deze waren voornamelijk positief. Met name voor onze filialen en distributiecentra zien we veel diversiteit in sollicitanten, op de regiokantoren en het hoofdkantoor iets minder. Dat is voor ons een aandachtspunt.”

Zijn er nog andere dingen die jullie in het recruitmentproces hebben aangepast om arbeidsmarktdiscriminatie tegen te gaan?

We hebben meerdere zaken ontwikkeld of aangescherpt. Zo schrijven we onze vacatureteksten zo inclusief mogelijk, zodat we een diverse groep mensen aanspreken. Ook bieden we al onze collega’s mindbugstests aan op gebied van gender en huidskleur, zodat zij zelf inzicht krijgen in hun onbewuste vooroordelen. We werken met het uitgangspunt competentiegericht interviewen, dat alle sollicitanten dezelfde vragen gesteld krijgen. Ook hanteren we het vierogenprincipe, wat betekent dat we altijd sollicitatiegesprekken met twee collega’s voeren. Daarnaast hebben we projecten opgezet zodat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en statushouders bij ons aan de slag kunnen gaan. Veel zaken gaan al goed, maar we zien ook ruimte om te ontwikkelen.”

Lees ook: Wat kunnen recruiters doen om arbeidsmarktdiscriminatie te verminderen?

Welk doel heeft Lidl voor zichzelf gesteld als het gaat om haar personeelsbeleid?

“Wij willen een inclusieve werkgever zijn. Hierbij is het belangrijk dat alle collega’s weten dat we dit hoog in het vaandel hebben staan. Dit moet er uiteindelijk toe leiden dat Lidl in de hele organisatie een goede afspiegeling is van de samenleving, waardoor onze klanten en collega’s zich welkom en thuis voelen bij Lidl.”

Terug naar overzicht

Wil jij nieuws en updates ontvangen van de Academy for Recruitment?