Hoe je met de 7 principes van Cialdini jouw employer brand versterkt

Mandy Bakker 15 november 2022 4 min
Categorie: Employer branding

Recruiters en HR-managers begrijpen het belang van een sterk werkgeversmerk. Zeker nu, in tijden waarin je geschikt talent op een creatieve manier moet werven.

Met een sterk werkgeversmerk trek je eerder geschikt talent aan. Tenminste, als jij weet waar je voor staat en dit belang ook goed uitdraagt. Nu denk je vast, maar wat hebben de overtuigingstechnieken van Cialdini en recruitment met elkaar te maken? Nou eigenlijk best veel! Want binnen recruitment draait het om het menselijk contact en Cialdini speelt daar ook mooi op in. Zit je al op het puntje van je (bureau)stoel?

 

7 Cialdini principes voor een sterkere employer branding

Robert Cialdini is een psycholoog en heeft zeven beïnvloedingsprincipes bedacht, waarmee je in jouw interne en externe communicatie anderen kunt overtuigen. De Cialdini principes zet je bewust in om een positieve gedachte achter te laten in het brein van de lezer. Hoe je dit toepast binnen recruitment, leggen we jou verder uit.

1.      Sociale bewijskracht

Een herkenbare overtuigingstechniek van R. Cialdini is de sociale bewijskracht! Je kunt niet zomaar iets van iemand aannemen, omdat diegene dat zegt. Je wilt graag een onderbouwing van argumenten. Wist je dat 70% de mening van een ander eerder vertrouwt, dan wanneer je zelf als organisatie iets roept. Je wilt dus aantonen wat je doet en waarom je iets doet. Natuurlijk houd je daarbij het belang van jouw doelgroep en geschikt talent in gedachten.

Dat doe je bijvoorbeeld met reviews van klanten. Een andere en slimme manier om hierop in te spelen is door klantcases uit te werken. Dit kan als onderdeel van de website en kun je delen via de nieuwsbrief en socialmediakanalen. Zo krijg je gelijk een kijkje achter de schermen van het bedrijf.

2.      Autoriteit

Als expert in je vakgebied wil je een vertrouwd gevoel achterlaten. Dat doe je bijvoorbeeld met logo’s van certificeringen, maar ook door interviews met experts uit jouw vakgebied.

Uit een eerder artikel dat we schreven (zie ‘lees ook’) blijkt dat zelfs als medewerkers hun werkgever een hoog cijfer geven, dit geen zekerheid is dat medewerkers ook blijven. Hoe zorg je er dan voor dat je ook je huidige medewerkers behoud? Dat heeft alles te maken met goed werkgeverschap. En organisaties die investeren in de kennis van hun medewerkers.

Lees ook: Ondanks hoog cijfer voor werkgever, geen zekerheid dat medewerkers blijven

3.      Schaarste

Bij de term schaarste denk je waarschijnlijk aan commerciële acties en verlieswoorden: ‘nu of nooit’ of ‘wees er snel bij’. Maar hierbij kun je ook denken aan wat maakt jou als organisatie uniek? Waarom doe je wat je doet? Wat is de WHY achter jouw organisatie? En de WHY binnen het team?

Tip! Kijk in de basis naar jouw kernwaarden en koppel dat aan een bepaald thema. Bijvoorbeeld het thema: duurzaamheid. Waar sta je als organisatie voor en nog belangrijker: waaruit blijkt dat? Ons brein heeft een afkeer voor verlies en als mens willen we graag ergens bij horen. Zo wil je dat een potentiële sollicitant denkt: ‘’Yes, daar wil ik voor gaan werken!’’

4.      Commitment en consistentie

Consistentie in al jouw communicatie-uitingen is belangrijk voor de kandidaatervaring (candidate experience). Dat hangt nauw samen met jouw employer brand. Want wat jij als bedrijf uitstraalt, daar vindt een potentieel talent iets van. Als je jouw vacature of bedrijf onder de aandacht wilt brengen, dan wil je op een slimme manier werven. Denk bijvoorbeeld aan podcasts. Daarmee bereik je een relatief grote doelgroep en laat je potentieel talent kennismaken met jouw bedrijf. Dat versterkt de employer branding op een slimme manier.

Lees ook: 7 verrassende voordelen van podcasts voor recruitment en employer branding

5.      Sympathie

Mensen onthouden verhalen van échte personen. Laat dus ook goed zien wie het team is achter jouw organisatie. In de basis laat je op de ‘over mij’-pagina zien wie je als team bent, waarin je ook vertelt wat je betekent voor een ander. Daarnaast is het slim om medewerkers aan het woord te laten in (professionele) video’s voor vacatures.  In onderstaand filmpje laat fonQ ook duidelijk zien wie de gezichten zijn achter het merk. Zo werk je op een authentieke manier aan je employer brand. Want wie kan nou beter het verhaal vertellen, dan de eigen medewerkers? Overigens werkt dit ook goed in andere contentformats. Denk aan podcasts, socialmediaberichten of in een blog met interview.

 

Medewerkers aan het woord

Bron: film over fonQ, YouTube

6.      Wederkerigheid

Dit principe staat voor geven, zonder dat je hiervoor iets terug verwacht. Dat kan ‘m in de kleinste details zitten. In iedere fase uit het recruitmentproces kun je wel iets doen voor de potentiële kandidaat. Eigenlijk komt het erop neer dat je jouw kandidaat centraal zet. Dit proces noemen we ook wel de candidate experience.

Slimme organisaties geven uit blijk van waardering ook een kleinigheidje bij afgewezen sollicitanten. Hoe zet je dat precies in? Lees meer in het artikel over de vijf voorbeelden van bedrijven die de candidate experience op orde hebben.

7.      Eenheid

Benadruk een gedeelde identiteit. Dat doe je met jouw kernwaarden en die zet je vervolgens centraal in de communicatie-uitingen. Zowel in de arbeidsmarktcommunicatie naar buiten, als de interne medewerkerscommunicatie.

Creatieve vormen van eenheid kun je goed uiten in een film, met beelden of woorden. Denk aan een podcast, videorecruitment en andere middelen om jouw werkgeversmerk te versterken. Dit zie je ook terug in een community.

Wat zet jij in als ondersteuning van de employer branding?

 

>