Ondanks hoog cijfer voor werkgever, geen zekerheid dat medewerkers blijven

Marco Hendrikse 3 oktober 2022 2 min
Categorieën: Arbeidsmarkt, Employer branding

Goed en slecht nieuws voor recruiters. Ook tevreden medewerkers overwegen een andere baan. Dat betekent dat de vijver om in te vissen groter is. Het slechte nieuws? Jouw tevreden medewerkers kunnen zo bij je weggekaapt worden. Dat betekent dat je juist meer vacatures moet vervullen. Als je op een goede manier invulling geeft aan het werkgeverschap blijven medewerkers je trouw. Daar moet je dan wel echt je best voor doen.

Hoog cijfer voor werkgever

Volgens onderzoek van (voormalig) payroller Please geeft 67% van de ondervraagde medewerkers zijn of haar werkgever een rapportcijfer van 8 of hoger. Dat is een echt hoog cijfer, dat aangeeft dat Nederlandse werknemers tevreden zijn over hun werkgever. Maar wie denkt dat dit medewerkers tegenhoudt om over te stappen naar een andere werkgever heeft het mis. Uit hetzelfde onderzoek onder 680 medewerkers blijkt dat 42% van de tevreden medewerkers bij een goed aanbod bereid is van baan te wisselen. Vooral de hoogte van het salaris speelt hierbij een rol.

Tevredenheid niet door salaris

Dat kan natuurlijk niet los gezien worden van de huidige tijdgeest. De oplopende inflatie en de snel stijgende kosten van levensonderhoud worden gevoeld in de portemonnee. Dat blijkt ook wel uit andere resultaten van het onderzoek: Juist andere factoren dan salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden bepalen of een werknemer tevreden is met zijn of haar baan (en dus een hoog cijfer voor de werkgever). Flexibele werktijden, leuke collega’s en inhoudelijk interessant werk worden hoog gewaardeerd

Niet zomaar salarissen omhoog gooien

Goed werkgeverschap loont dus zeker. Maar als niet kritisch naar de arbeidsvoorwaarden wordt gekeken is het toch oppassen. Overigens moet je niet rucksichtslos de salarissen dan maar verhogen. De kans bestaat dat je dan medewerkers binnenkrijgt die alleen maar voor het geld gaan en die bij een beter aanbod meteen weer weg zijn. Daarnaast moet je als werkgever natuurlijk financieel verantwoord zijn om arbeidsvoorwaarden aan te passen. Als je het bijvoorbeeld niet kunt doorberekenen in je kostprijs moet je wellicht iets anders bedenken. Denk aan uitruil met andere arbeidsvoorwaarden, een (tijdelijke/eenmalige) bonus of het schetsen van een aantrekkelijk loopbaanpad voor de medewerker of medewerkers in kwestie.

Goede communicatie belangrijk

Werkgevers kunnen dus de werkdruk van hun recruiter(s) verminderen als zij basisvoorwaarden goed op orde heeft. Daar hoort ook goede communicatie met medewerkers bij, zo blijkt uit dit onderzoek. Van de werknemers die hun werkgever een onvoldoende geven, noemt 61% communicatie als verbeterpunt. En communicatie is in dit geval ook luisteren. Luisteren naar de wensen van medewerkers en daar – voor zover mogelijk – op inspelen.

Goed werkgeverschap loont

Heb je het als werkgever goed voor elkaar? Dan ben je lachende derde, want de kans dat medewerkers dan naar jou overstappen is groot. Goed werkgeverschap is dus win win. Je huidige medewerkers blijven en je bent aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat anderen weten dat jij zo’n goede werkgever bent. Niet alleen de interne (medewerkers-)communicatie is dus zeer belangrijk, ook de externe (arbeidsmarkt-)communicatie moet veel aandacht krijgen!

>