Opmerkelijke recruitment: iPhone cadeau als je 6 maanden bij McDonald’s blijft werken

Denise Brijan 3 juni 2021

Waar de McDonald’s in Nederland het gooit op de vriendschappen die ontstaan tussen het frituurvet (zie de bekroonde “Crew zoekt crew”-campagne), gooit een Amerikaans McDonald’s filiaal in Illinois het over een andere boeg. Zij belooft een gratis iPhone aan iedere werknemer die langer dan zes maanden bij blijft werken bij het filiaal. En het is nog niet eens zo’n gek idee, om een cadeautje te geven in het recruitmentproces.

Passend bij de doelgroep

Bij McDonald’s restaurants werken doorgaans veel jonge werknemers. Voor hen is het vaker een bijbaan dan een fulltime job, want velen zitten nog op school of ze studeren. Dat maakt het al gauw lastiger om werknemers voor langere tijd vast te houden. Met dit in het achterhoofd, plus het feit dat jongeren minder te besteden hebben, maakt een gratis iPhone een aanlokkelijk cadeau. Het cadeautje past in dit geval dus goed bij de beoogde doelgroep.

iPhone

Cadeautjes in het recruitmentproces?

Dit McDonald’s-Filiaal in Illinois is niet de enige die bedacht heeft om cadeaus weg te geven op een bepaald punt in het recruitmentproces. In dit geval wordt de belofte vooraf gedaan, dus kandidaten weten wat ze krijgen én wanneer ze het krijgen. Maar er zijn meerdere momenten in het recruitmentproces, waar een cadeautje geven voordelig uit kan pakken voor de organisatie.

Cadeautje = blije werknemer

Heeft het zin om cadeaus weg te geven? Over het effect bij werving en selectie zijn geen harde cijfers, maar onderzoeken laten wel het volgende zien: cadeaus zorgen voor blijere werknemers. Zo zegt 86 procent van de werknemers zich blijer en trotser te voelen op hun werk wanneer ze hiervoor worden beloond. Daarnaast zegt 86 procent dat ze tevredener zijn met hun baan. Dat wil je natuurlijk als werkgever Want blije werknemers zijn doorgaans productiever en dragen bij aan een betere moraal. En wanneer de moraal hoog is, is het verloop lager en behaalt de organisatie meer successen. Maar het krijgen van een cadeautje is natuurlijk altijd leuk, dus je kan wel verwachten dat het ook een positief effect heeft op jouw recruitmentproces, zoals een goede candidate experience.

Jongere generaties hebben verwachtingen

Het belang van een beloningssysteem is zelfs nog groter voor de jongere generaties: de millennials en Generatie Z. Want naast een goed salaris en secundaire voorwaarden, vinden zij betekenisvol werk waar ze voldoening uit halen ook belangrijk. Cadeautjes spelen hierbij een rol. Want wanneer je beloond wordt voor je inspanningen, geeft dat meer betekenis aan je werk. Overweeg dus om een beloningssysteem of iets in die trant op te stellen, wanneer je jongere werknemers wilt aantrekken én behouden.

Kandidaten aantrekken

Maar ook als de werknemer nog niet binnen is, kunnen cadeaus van pas komen. Zeker in branches waar het lastig is om goede werknemers te werven, kan het slim zijn om vooraf een aantal beloftes te doen. Denk aan een gratis sportkaart, een goede thuiswerkregeling en uitgebreide opleidings- of trainingsmogelijkheden. Maar als je dit belooft, is het cruciaal dat ze nagekomen worden. Anders voelt je nieuwe aanwinst zich in de aap gelogeerd. En zijn ze zo weer vertrokken.

Eerste indruk voor sollicitanten

Met een cadeautje kan je een goede eerste indruk maken. Dit deed Timing bijvoorbeeld met haar ‘travel kits’ voor iedere kandidaat die ze uitnodigt op gesprek. Alle sollicitanten kregen deze bij aankomst als bedankje voor hun tijd en moeite. Hiermee krijgt jouw potentiële werknemer meteen een goed gevoel bij de organisatie. En dat is natuurlijk wat je wilt, want een goede candidate experience zorgt immers voor gemotiveerdere nieuwe medewerkers.

Maak fans van afgewezen kandidaten

Je kunt hier zelfs nog een stapje verder in gaan: door achteraf iets op te sturen naar afgewezen sollicitanten. Een cadeautje voor afgewezen kandidaten is een leuk idee om ook hun candidate experience nog een positieve laatste noot te geven aan je candidate experience. Rituals doet dit bijvoorbeeld al jaren, door iedere afgewezen kandidaat een bedankkaartje en twee cadeautjes op te sturen: een om zelf te houden en een om te geven aan een ander. Win-win: de kandidaat voelt zich meer gewaardeerd (hallo goede mond-tot-mondreclame!) én een groter publiek leert je producten kennen.

Kickstart jouw onboarding!

Ben jij naast werving en selectie ook betrokken bij het inwerken van nieuwe medewerkers? Ook bij de onboarding zijn cadeautjes een goede toevoeging. Bijvoorbeeld bij de eerste werkdag, of na een week of maand. Dat hoeft niet eens zo veel tijd of moeite te kosten. En het geeft een goed begin van de employee experience. Zo kan je een welkomstpakketje klaar leggen met een mok van de organisatie, een notitieblokje, pen en wat chocolaatjes. Maar je kan het natuurlijk ook persoonlijker maken: bijvoorbeeld als je weet dat je nieuwe werknemer gek is op wijn, voetbalfan is of naar een nieuwe stad is verhuisd voor de baan. Hiermee geef je direct een kick-start aan de onboarding van jouw felbegeerde nieuwe medewerker!

Zou een iPhone zorgen voor werknemers die langer bij de organisatie blijven? Dat is nog maar de vraag. Maar het geven van cadeaus heeft wel andere handige voordelen, waar je als organisatie nog lang van kan profiteren.

Wil jij ook meer en betere kandidaten aantrekken? In de opleiding Recruitment Professional komen onderwerpen als de candidate experience en het optimaliseren van het recruitmentproces ruimschoots terug. Meld je direct aan!

Terug naar overzicht

Wil jij nieuws en updates ontvangen van de Academy for Recruitment?