Recruitmentproces en employer branding: dit waren dag 2 en 3 van de Recruitment Professional

Denise Brijan 4 november 2021 4 min
Categorieën: Employer branding, Recruitment

Op 17 september 2021 ging een nieuwe groep enthousiaste recruiters van start met de opleiding Recruitment Professional. Na een eerste intensieve trainingsdag, die volledig in het teken stond van Personal Branding, was het tijd voor de volgende onderwerpen: het recruitmentproces en employer branding. Wij nemen je mee in dag 2 en 3 van de opleiding!

Terugblik op Dag 1: Personal Branding

De eerste trainingsdag was intensief, maar voor de deelnemers meteen waardevol. Deze dag stond in het teken van de recruiter als persoon. De deelnemers leerden meer over waar zij voor staan en waar hun talenten liggen. Niet voor niets dat de opleiding met dit onderwerp begint, want het antwoord op deze vragen vormt het fundament voor de rest van de opleiding. Onder de deelnemers ontstond meteen een groepsgevoel, zo zegt deelnemer Britt: “De sfeer was meteen heel open, iedereen was gemotiveerd, want we zitten er allemaal met hetzelfde doel. De klik is erg fijn.”

De deelnemers konden na de training meteen aan de slag met hun eigen personal brand. LinkedIn tiptop in orde, op naar de volgende training!

Een uitgebreider verslag over deze eerste trainingsdag lees je hier.

Een opdracht uit de training Personal Branding

Dag 2: het recruitmentproces

Naast personal branding vormt inzicht in het recruitmentproces het andere deel van het fundament voor de rest van de opleiding. Daar gingen de deelnemers op de tweede trainingsdag mee aan de slag.

Na het doorlopen van een e-learning, waar de deelnemers hun eigen recruitmentproces uitgebreid onder de loep moesten nemen. Dat is soms lastig, maar ook nodig, want zo kregen ze een beter overzicht van de interne werking van hun recruitmentprocessen en kunnen ze knelpunten herkennen en herstellen. Naast de e-learning volgden de deelnemers een online training van Baukelien. Tijdens de training kregen de deelnemers de tijd om in groepjes over ieders recruitmentproces te sparren. Dat is erg leerzaam, want de werkvelden van deze recruiters zijn divers. Zo krijgen bureaurecruiters een kijkje in de keuken van een corporate recruiter en vice versa.

recruitment professional

Baukelien voor de groep

Dag 3: Employer branding

Op dag 3 van de opleiding Recruitment Professional gaat het over employer branding. De deelnemers leren op deze dag wat employer branding is, hoe je een employer brandingplan maakt. En je doet inspiratie op om het eigen employer brand te verbeteren. Ook hier komt de WHY weer terug: het waarom je doet wat je doet is ook de basis voor employer branding, maar dan vanuit de organisatie bekeken in plaats van vanuit de persoon zoals op dag 1.

recruitment professional

Lonneke Maas geeft de training Employer Branding

De groep had er weer zin in: iedereen deelde weer eigen ervaringen met de groep of hielp met vraagstukken van mededeelnemers door een eigen perspectief te delen. Vandaag stond trainer Lonneke Maas voor de groep. Zij is gespecialiseerd in employer branding en liet aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe je dit kan inzetten voor verschillende doeleinden. Ook bij deze training deelden de deelnemers ideeën om employer branding in te zetten voor hun organisatie. Bijvoorbeeld door een filmpje te maken om te laten zien hoe het is om bij de organisatie te werken of een welkomstpakket voor nieuwe medewerkers, om een extra leuk welkom te geven op hun eerste dag. Na de training gingen de deelnemers op eigen initiatief samen lunchen.

recruitment professional

Een slide uit de training Employer Branding

Hebben de deelnemers dit al kunnen gebruiken in de praktijk?

Voor deelnemer en corporate recruiter Diane, die werkt binnen een grote organisatie, is het recruitmentproces in grote lijnen al vastgelegd, maar na deze training kon zij wel kijken op welke details zij verbeteringen kon aanbrengen: “Ik merk nu al dat ik dieper op de zaken kan ingaan met de hiring managers. Dat vind ik erg fijn, want dat maakt het gesprek een stuk gemakkelijker.”

Voor Marco kwamen een aantal onverwachte knelpunten naar boven: “Ik schrok van het aantal stakeholders die bij het proces betrokken zijn. Ook is onze aanlooptijd te lang, vooral voor de huidige (krappe) arbeidsmarkt. Maar ik heb ontdekt waar dat onder andere op te verbeteren valt: er is bijvoorbeeld te veel overlap in wat er wordt besproken in het eerste gesprek en het tweede gesprek.”

De volgende training gaat over de candidate experience. Ook van deze training komt een mooi verslag. Wil je alvast meer weten over dit onderwerp? Dan vind je deze artikelen waarschijnlijk de moeite waard om te lezen:

>