Op welke manier kun je social media inzetten binnen jouw recruitment proces? 

Sinds Hyves in 2004 werd opgericht in Nederland zijn sociale media niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven van de meesten onder ons. Inmiddels is Hyves overleden maar met (in Nederland) zo’n 8 mio gebruikers op LinkedIn, 10 mio op Facebook, 5 mio op Instagram en 2,4 mio op Snapchat kunnen we concluderen dat sociale media een permanente plek hebben ingenomen in ons bestaan (bron: Newcom social media onderzoek 2019)

Het grote aantal mensen dat gebruik maakt van sociale media maakt het een interessant medium voor recruiters. Naast een grote doelgroep kun je filteren op heel veel informatie die mensen online delen op hun profielen. Denk aan locatie, werkervaring, functietitel, hobby’s, opleiding, interesses etc. Maar op welke manieren kun je sociale media nu inzetten in het recruitment proces?

Employer branding

Sociale media lenen zich bij uitstek voor het versterken of neerzetten van je werkgeversmerk. Elk kanaal heeft een eigen tone of voice, een eigen doelgroep en wordt op een andere manier gebruikt. Op die manier kun je bewuste keuzes maken in de kanalen die je inzet (wat past het beste bij jouw organisatie en bij jouw doelgroep) en kun je de organisatie vanuit meerdere invalshoeken laten zien. Zo gebruikt Defensie meerdere kanalen om de verschillende mogelijkheden binnen Defensie te laten zien. De LinkedIn company page wordt vooral gebruikt om de carrièremogelijkheden en vacatures in beeld te brengen. Instagram toont vooral heel veel mooie foto’s van mensen die werken in verschillende functies bij Defensie. De Facebookpagina laat meer interactie zien met interviews op straat, quizzen en polls. Zo wordt elk kanaal ten volle benut op basis van mogelijkheden maar ook gericht op de doelgroep die daar vooral actief is.

Sourcen met social media 

Het wordt steeds makkelijker om mensen te vinden op specifieke kwaliteiten, talenten of op basis van wat ze te bieden hebben. Doordat zoveel mensen een profiel hebben op een social media kanaal, platform of community zijn we niet meer afhankelijk van jobboards om mensen te vinden. Daar vinden we immers alleen de mensen die actief op zoek te zijn naar een baan. De groep mensen die niet actief zoekt maar wel open staat voor een nieuwe uitdaging is veel groter. Door het gebruik van Boolean Search, het ontsluiten van data uit specifieke communities en het slim gebruik maken van allerlei data die specifiek is voor jouw doelgroep kun je geschikte profielen gaan sourcen en vervolgens benaderen om te zien of ze bereid zijn over te stappen naar een nieuwe functie. De vijver waarin je op zoek gaat naar geschikte kandidaten wordt daarmee vele malen groter. Alles leren over sourcen? Kijk hier.

Pools op social media voor recruiters

Veel social mediakanalen bieden je de kans om pools aan te leggen van interessante profielen die je graag aan je organisatie wil binden. De meeste simpele manier is het starten van een alumnigroep (op Facebook of LinkedIn bijvoorbeeld). Je gebruikt het kanaal om de mensen te informeren, te voorzien van relevante content, te entertainen en om ze uit te nodigen af en toe ook offline bij elkaar te komen. Zo creëer je een groep ambassadeurs en kun je kijken of mensen wellicht interesse hebben om (voor de juiste baan) terug te komen bij je organisatie (Boomerrang recruitment). Je kunt hetzelfde doen voor talenten die je graag aan je organisatie wilt binden, studenten die je alvast warm wil maken voor je bedrijf of mensen op basis van functie of interesse bij elkaar brengen met specifieke content voor hen.

Binding

Social media zijn bij uitstek geschikt om mensen aan je te binden. Door relevante content te delen gaan geïnteresseerden jou of je organisatie volgen. Terugkerende items (funFriday, een kijkje achter de schermen bij…, sollicitatietips, een functie in beeld brengen etc.) helpen om mensen terug te laten keren en aan je te binden. Hoe beter je content aansluit bij de behoeftes van je doelgroep hoe beter je ze kunt binden aan je organisatie.

Advertising

Doordat mensen een profiel aanmaken op sociale media kunnen we ook advertenties richten op een hele specifieke doelgroep. Een advertentie in een landelijk dagblad heeft een heel groot bereik, maar wordt door een hele diverse groep gezien. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld je naamsbekendheid wil vergroten.

Wil je echter een vacature adverteren, dan wil je vooral dat zoveel mogelijk mensen uit de door jouw beoogde doelgroep de advertentie zien en hierop klikken. Dat maakt platforms als LinkedIn, Instagram en Facebook erg interessant want hier kun je doel(groep) gericht adverteren. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat alleen mensen in een bepaalde regio, die een bepaalde opleiding hebben gevolgd en bepaalde interesses hebben jouw advertentie zien. Bij het opzetten van een sociale mediacampagne kun je direct zien hoe groot het bereik is (hoeveel profielen voldoen aan jouw criteria?). Is je bereik te groot dan kun je meer filters aanbrengen, is je bereik te klein dan haal je er een aantal weg. Meestal betaal je voor het aantal clicks dat je advertentie krijgt (hoe vaak is erop geklikt?). Wordt er weinig geklikt dan betaal je dus ook weinig en kun je kijken of je de inhoud van je advertentie beter aan kunt laten sluiten op de behoeftes van je doelgroep. Per dag maximeer je het budget dat je wilt spenderen aan de advertentie zodat je nooit boven een bepaald bedrag uit komt.

Je kunt de resultaten van een campagne goed meten en aan het eind dus bepalen wat de advertentie heeft gekost en wat het heeft opgeleverd. Met advertising bereik je een hele gerichte groep mensen en zowel de actieve als de latent werkzoekenden. Dit maakt het een heel interessant medium voor recruitment.

De Academy for Recruitment is op dit moment een training aan het voorbereiden op het gebied van social media advertising om je de praktische handvatten te geven die je nodig hebt om zelfstandig een campagne te draaien op een social media kanaal. 

Meer weten over wat social media voor jouw organisatie kan betekenen?

Leren is voor mij nieuwe dingen uitproberen, uit je comfort zone stappen, grenzen verleggen. Door nieuwsgierig te blijven, met veel verschillende mensen samen te werken en nieuwe vakgebieden uit te proberen ontdek je steeds nieuwe dingen waardoor je in je eigen vakgebied (en daarbuiten) kunt blijven vernieuwen. Mijn ervaring ligt in recruitment, sales, marketing en technologie. Vanuit die achtergrond adviseer en train ik organisaties en individuen op het gebied van branding, recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en persoonlijke ontwikkeling. Ik probeer mensen vooral bij te brengen met een open vizier naar de wereld te kijken, dan zie je namelijk overal kansen. Experimenteer, leer van je fouten en blijf nieuwsgierig.