Waarom blijven ontwikkelen als recruiter zo waardevol is

Denise Brijan 5 juli 2021 7 min
Categorieën: Loopbaan, Opleiding & Ontwikkeling

Veel recruitmentprofessionals willen zich graag verder ontwikkelen. Maar als recruiter heb je het vaak onwijs druk. Geen gelegenheid om tijd te steken in kennisontwikkeling. Tenminste, dat denken velen. Monique de Jong, recruitmentspecialist en mede eigenaar van Recruitment Moves, steekt vanaf het begin van haar carrière al veel energie in ontwikkeling en kennis opdoen. Ook uit andere branches, zoals marketing. En dat heeft haar een hoop opgeleverd (spoiler: iets met een juryprijs voor Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar).

Lees ook: Recruiters: ‘Manager moet ontwikkeling stimuleren’

Kennis opdoen over recruitment

Monique de Jong is haar carrière begonnen als recruiter. Maar ze miste nog wat kennis, want in haar HR-studie kwam recruitment nauwelijks aan bod. Dus ging ze aan de slag. “Ik heb al doende veel geleerd over recruitment. Simpelweg door dingen op te zoeken, maar ook door trainingen, cursussen en webinars te volgen, boeken te lezen en interessante websites bij te houden.” Niet alleen leerde Monique meer over recruitment, maar ook over andere branches. De laatste ontwikkelingen uit die andere vakgebieden vertaalde ze zelf door naar recruitment.

‘Maar daar heb ik toch helemaal geen tijd voor?’

Als recruiter heb je het al zo druk. Waar haal je dan de tijd vandaan om te besteden aan kennis en ontwikkeling? “Ik plan bewust tijd in om mezelf op de hoogte te houden van ontwikkelingen en nieuwe technologieën. Dat moet ook wel, anders word je meegevoerd door de waan van de dag. Maar ik leer ook veel vanuit andere branches, zoals marketing en e-commerce: als ik bijvoorbeeld een succesvolle reclame zie die viral gaat, analyseer ik die: waarom werkt dit zo goed? Wie was de doelgroep? Hoe reageert zij erop? Wat zijn de triggers? Vaak geeft het mij inspiratie voor recruitment.”

Lees ook: Vier voorbeelden van recruitment marketing om je te inspireren

Meest Invloedrijke Recruiter

Het is dan ook niet toevallig dat Monique in 2018 de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter won. De jury prees onder andere haar competenties om kennis uit vakgebieden als marketing te verbinden met recruitment. Monique lacht: “Ik ben zelf niet zo van verkiezingen en spotlights, maar de vakjuryprijs winnen is natuurlijk leuk. Ook vind ik het mooi dat er zo meer aandacht is voor recruitmentmarketing, ik vind namelijk dat er nog veel te veel op de traditionele manier geworven wordt. Daarnaast geeft dit ook aan dat je jezelf als recruiter, door je verder te verdiepen en ontwikkelen, kan onderscheiden van de rest.”

Zelf testen

Nog steeds blijft Monique op de hoogte van de laatste ontwikkelingen én probeert ze graag nieuwe dingen uit. “Misschien ben ik hier tegenwoordig nog wel meer mee bezig dan vroeger, want er zijn veel ontwikkelingen gaande. Zo volg ik nog steeds verschillende sites, ben ik lid van Facebookgroepen waar kennis wordt gedeeld, plan ik soms een consult en volg ik webinars of trainingen. Maar ik houd ook in de gaten wat anderen doen en haal lering uit succescases. Dat is het leukst, omdat je hier soms ook creativiteit in terug ziet. Mijn ervaring is dat de juiste techniek gecombineerd met creativiteit leidt tot echt een groot succes. Daarom is het belangrijk om breder te kijken dan de recruitmentwereld. Die vind ik nog niet zo creatief en vernieuwend. Als ik iets nieuws of interessants tegenkom, test ik het eerst uit. Ik wil namelijk zelf graag zien hoe en of het werkt. Pas dan weet je hoe je de innovatie het beste kunt inzetten binnen jouw recruitmentproces en organisatie.”

Van recruiter naar recruitment marketeer

Monique is inmiddels meer een recruitment marketeer dan een recruiter. Recruitment en recruitment marketing zijn verschillende specialismen, die vragen om andere vaardigheden. ‘’In deze arbeidsmarkt red je het tenslotte niet meer met de traditionele manier van werven. Het werkgeversimago wordt steeds belangrijker. Bovendien is het overgrote deel van de  kandidaten niet op zoek, dus je moet naar hén toe. Daarvoor zijn verschillende technieken. Ik doe heel veel zelf: (video)content maken, landingspagina’s bouwen en social media campagnes. Maar dat kan natuurlijk niet altijd als een bureau- of corporate recruiter, want dit vergt heel andere vaardigheden. Het is dan wel belangrijk dat er een intensieve samenwerking is tussen recruitment en marketing. Helaas zie ik vaak dat er weinig sprake is van een gezamenlijke aanpak. Ik adviseer zelfs een recruitment marketeer toe te voegen aan je recruitmentteam. Dan breng je de expertise nog dichterbij. Ook als recruiter is het handig als je minimale basiskennis hebt van marketing. Dan snap je goed welke acties effect hebben en kun je op tijd bijsturen.”

Het totaalplaatje

Monique zet bij organisaties marketing in om het recruitmentproces compleet te maken. “Ik geloof niet dat je in de huidige markt talent vindt met de traditionele manier van recruitment, want talent is schaars. Omdat talent gewild is, is het lastig om als werkgever op te vallen. Daarom is het belangrijk om naar het totaalplaatje te kijken. Een goede vacaturetekst hebben is top, maar je hebt er niet zo veel aan als het talent niet op jouw website terechtkomt. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een campagne inzetten op social media. Maar dan moet vervolgens ook de landingspagina waar geïnteresseerden op terecht komen aantrekkelijk en duidelijk zijn en mag de drempel om te solliciteren of contact te zoeken niet te hoog zijn. Zo zie je: het hele proces moet in orde zijn. Want alles haakt in elkaar.” En een goed ingericht recruitmentproces, dat van A tot Z aansluit, zorgt voor een goede kandidaatbeleving (candidate experience).

Bouwen en meten

In marketing is het bouwen van merken heel belangrijk. Monique trekt dit belang door naar recruitment: “Als werkgever heb je een employer brand. Als je hieraan werkt, heb je daar op de lange termijn veel profijt van. Je blijft in de picture bij schaarse talenten en bent ‘top of mind’ wanneer zij toch van baan willen switchen. Een ander groot voordeel van een goede marketingaanpak is dat je alles kan testen en meten. Dat is enorm waardevol: je ziet precies waar kandidaten op klikken en welke social media-berichten het meeste aanspreken. Al deze informatie neem je mee en zo leer je je doelgroep steeds beter kennen. Dit kun je doorvertalen naar andere plekken, bijvoorbeeld in je vacatureteksten of op flyers.”

Van grote corporate tot mkb’er

Monique werkt nu voor grote organisaties, maar ook voor mkb’ers. Een mix aan opdrachtgevers die haar goed bevalt. Zo helpt ze hen meer op te vallen als werkgever, nieuwe systemen te implementeren, een werkenbij-site te bouwen, socialmediacampagnes op te zetten en het recruitmentproces te optimaliseren. “Ik neem werk uit handen, maar het liefst laat ik wat achter waar organisaties zelf mee verder kunnen. Ook vind ik het belangrijk om zelf uitvoerend bezig te blijven, want dat houd je feeling met de nieuwste ontwikkelingen en resultaten.”

Gebrek aan tijd of strenge richtlijnen?

“Bij mkb’ers zie je bijvoorbeeld vaak dat er een gebrek aan tijd en know how is. Veel mkb’ers vinden vaak van zichzelf dat ze niet zo uniek zijn. Maar als je doorvraagt heeft iedere organisatie wel iets moois, iets wat hen onderscheidt van de rest. En dat moet je vervolgens uitlichten. Het is als buitenstaander soms makkelijker om dat te zien. Grote bedrijven vinden het vaak lastig om creatief te zijn, want zij zitten vaker vast aan interne richtlijnen. Het is dan de uitdaging om binnen die kaders op te vallen.”

Technisch en creatief: gouden combinatie

Om een goede campagne op te zetten moet je technisch snappen hoe het werkt, maar ook de creativiteit hebben om het tot een écht succes te brengen. Een combinatie waar Monique zelf heel blij van wordt. “Je kan iedereen leren hoe het technisch werkt, maar een creatief concept bedenken kan niet iedereen. Met de technische inrichting ben je er dus nog niet. Wat wordt je boodschap? Hoe breng je die over? Welke content gebruik je en hoe sluit dit aan bij de triggers van de doelgroep? Ik vind het leuk om mensen hierin te inspireren. Dan wordt het concreet en gaat het leven.”

Aan de slag!

Wat raadt Monique recruiters aan die zich verder willen ontwikkelen in het vak? “Blijf nieuwsgierig. Plan momenten voor jezelf in dat je met ontwikkelen of wensen aan de slag gaat. Dat is belangrijk, je moet beginnen. ‘Te druk zijn’ vind ik geen goed argument, want je zult zien dat je met vernieuwingen juist meer resultaat boekt of dingen sneller gedaan krijgt. Houd je ogen open, kijk wat er nieuw is en begin gewoon. Dat hoeft niet meteen iets groots te zijn. Ga eerst met een klein stukje aan de slag en test het uit. Verbeterpunten zijn er altijd en dat is juist leuk! Want dat biedt nog meer perfectief. Daarnaast is het belangrijk om je goed in je doelgroep te verdiepen. Ga dus op zoek naar waar zij zich bevindt en wat zij belangrijk vindt. Denk bij iedere stap die je zet ‘’Wat vindt de kandidaat ervan?’’ Volg ook meer marketingsites of -groepen, zoals Frankwatching. En kijk naar bedrijven die jou aanspreken. Wat trekt jouw aandacht? Daar leer je niet alleen van, dat is ook leuk!”

Het is dus belangrijk om je te blijven ontwikkelen in recruitment. En door ook van andere vakgebieden te leren, boek je veel winst. Dit kan je op verschillende manieren doen. Door vakbladen en boeken te lezen, websites te volgen en trainingen te volgen. Zoals de Recruitment Professional.

Wil je meer weten over het werk van Monique de Jong? Neem dan eens een kijkje op de website www.recruitmentmoves.nl.

>