Waarom social media advertising belangrijk is voor iedere recruiter

Denise Brijan 8 maart 2021 5 min
Categorie: Recruitment

Adverteren op sociale media kan zeer effectief zijn. Echter, lang niet alle recruiters maken er gebruik van. Of ze benutten slechts een fractie van alle mogelijkheden. En dat is zonde, want het kan recruiters dus veel opleveren. Arjan Griffioen is expert op dit gebied. Hij heeft daarnaast een eigen online marketingbureau, waar hij zich veel bezig houdt met campagnes en advertenties op social media. Aan praktijkervaring geen gebrek. Wat zijn de voordelen van social media advertising? En hoe zet je het in als recruiter?

social media pagina, adverteren op social media als recruiter

Wanneer gebruik je social media advertising?

Bedrijven die Social media advertising wél inzetten, doen dit vaak op het moment dat zij op zoek zijn naar een nieuwe medewerker. Dat is voor velen een logisch moment. Met social media kan je veel gerichter mensen vinden die binnen een bepaald profiel vallen, dan met Google bijvoorbeeld. Maar het kan ook juist goed zijn om hiermee te beginnen als je bezig bent met je branding. “Social media advertising is een belangrijke tool in employer branding,” vertelt Arjan. “Hiermee kan je goed werken aan het imago van je bedrijf. Je zet dan niet in op één specifieke vacature, maar op het bedrijf als geheel. Coolblue doet dat bijvoorbeeld heel goed.”

De voordelen van social media advertising

Wat zijn de grote voordelen van social media advertising, ten opzichte van offline werving? Arjan: “Je kan een advertentie plaatsen in een blad, maar ik weet zeker dat ik voor hetzelfde geld via social media veel meer mensen kan bereiken. Vrijwel iedereen heeft een smartphone of laptop. We zitten zo veel online dat het aantal contactmomenten daar veel groter is. Dat wil niet zeggen dat offline adverteren per definitie niet effectief is. Juist in de combinatie met online, kan dat heel succesvol zijn.” Arjan vervolgt: “Een ander voordeel van online ten opzichte van offline is dat je gemakkelijk kan zien wat de resultaten zijn van de advertentie: hoeveel mensen hebben erop geklikt? Wie hebben op de sollicitatieknop gedrukt? Daarnaast kun je gemakkelijk op ieder moment nog dingen aanpassen, als bijvoorbeeld blijkt dat de advertentie het niet goed doet. In de advertentie, de doelgroep waar je op target of vacaturetekst. Bij een gedrukte advertentie gaat dat niet.”

Basisregels

Zijn er dan een aantal basisregels om in acht te nemen als je aan de slag wilt met social media advertising? “Belangrijk is dat de pagina waar je mensen met je advertentie naartoe leidt, goed moet zijn. De fout die ik vaak zie is dat mensen een advertentie inzetten voor een bepaalde vacature, maar dat je dan op een algemene pagina op de werkenbij-website terecht komt. Wat je eigenlijk wilt is dat mensen meteen op de vacature terechtkomen waar ze op hebben geklikt. Een ander belangrijk ‘basisding’ is de afbeelding die je gebruikt voor de advertentie. Het beste is natuurlijk om echte foto’s van de organisatie en de mensen die er werken te gebruiken. Natuurlijk kan je ook stockfoto’s inzetten, maar dan moet de uitstraling wel passen bij de organisatie. Het gebeurt nog te vaak dat je op een advertentie klikt en vervolgens op een website komt met een heel andere sfeer. Dat wil je niet.”

Trial and error

Is er dan één soort format wat altijd werkt? Arjan schudt zijn hoofd. “Hoe je advertentie eruit ziet, hangt van verschillende dingen af. Daarom adviseer ik ook aan mijn cursisten: maak altijd meer dan één advertentie. Want dan kan je ook zien wat beter werkt. Je wisselt af tussen een lange of korte tekst, kijkt welke call-to-action je erin zet. De ene keer werkt het ene beter, de andere keer het andere. Zet dus meerdere versies in. Zo weet je zeker dat er een advertentie tussen zit die ‘werkt’.”

Doelgroep aanspreken

Bij social media advertising is het belangrijk dat je je doelgroep weet aan te spreken. Met een algemene tekst kom je niet weg. Arjan legt uit: “Stel, je stapt een winkel in en de verkoper komt meteen naar je toe met zijn hele assortiment, dan ben je daar waarschijnlijk heel snel weer weg. Maar als hij gerichte vragen stelt over waar je naar op zoek bent, is de kans veel groter dat je een gesprek aan gaat. Zo werkt het online ook. Dus weet goed waarmee je je doelgroep aanspreekt. Ga niet alleen uit van ‘wij zijn een leuk bedrijf, wij hebben goede arbeidsvoorwaarden, enzovoort’. Dat is ook belangrijk, maar daardoor voelt iemand zich niet aangesproken. Waar is je doelgroep naar op zoek in een baan of werkgever? Daar zet je op in.”

Arjan Griffioen | Trainer en expert social media advertisement

Monteur of opzichter?

“Het maken van een advertentie is een wisselwerking tussen wat bij de organisatie past en wat de doelgroep aanspreekt. Als ik een advertentie maak, moet ik daarom een aantal dingen weten. Op welke personen richt een bedrijf zich? En waar zijn zij te vinden? Wie volgen ze online en welk taalgebruik gebruiken zij? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde podcasts waar ze naar luisteren of groepen waar ze in zitten? Zo ontdek je hoe de doelgroep zich gedraagt en hoe jij ze het beste aan kan spreken. Zo heb ik onlangs voor een klant een LinkedIn- en Facebookcampagne opgezet, waar een van de advertenties voor een monteur was en een andere voor een opzichter op de werkplaats. Allebei voor hetzelfde bedrijf, maar het zijn ieder totaal verschillende functies. Je moet dus kiezen welk beeldmateriaal en woorden je gebruikt om de specifieke doelgroep van die functie aan te spreken. Je gebruikt bijvoorbeeld andere taal als je support medewerkers ICT zoekt, dan wanneer je een financieel planner werft.”

Waar zet je de advertentie neer?

Oké, een advertentie en vacature samenstellen die de doelgroep aanspreekt. Check. Maar waar plaats je die advertentie dan? “Als je social media advertising in gaat zetten in je recruitmentstrategie, moet je weten waar je doelgroep te vinden is,” vertelt Arjan. “Daar moet jij ook zijn. LinkedIn is bijvoorbeeld een logisch platform om te gebruiken. Het grote voordeel van LinkedIn is namelijk dat het werkzame deel van de bevolking hier actief is. Daarnaast kan je beter één platform heel goed inzetten, dan meerdere maar een beetje. Dat heeft een belangrijke reden. Wil je op LinkedIn gaan adverteren, dan heb je minimaal een budget van €10 per dag nodig. Als je bijvoorbeeld een advertentiebudget van €5000 hebt en je zet zes verschillende kanalen in, dan moet je dat geld verdelen over al die kanalen. Hierdoor kan je niet optimaal gebruik maken van het kanaal. Daarom moet de kanalen kiezen waarvan je zeker weet dat het resultaat oplevert. Zeker als je begint moet je niet meteen op allerlei verschillende kanalen zitten. Adverteren kost namelijk niet alleen geld, het vraagt ook om onderhoud. Met alleen je campagne lanceren ben je er niet. Zelf ben ik na publicatie ook nog met de campagnes aan het knutselen.”

>