Wat is onboarding en hoe zet je dit in?

Mandy Bakker 10 juni 2022

Op een eerste werkdag komt er een hoop op een nieuwe medewerker af. Veel indrukken, nieuwe gezichten en volop informatie. Wanneer een nieuwe medewerker binnenkomt in je organisatie, dan wil je dat hij of zij zich prettig voelt en deel uitmaakt van het team. Daarin speelt het proces onboarding een belangrijke rol. Maar wat is onboarding? En waarom wil je dit inzetten?

Wat is onboarding?

In het Nederlands bestaat er voor onboarding (nog) geen heldere term. Daarom omschrijven we onboarding als volgt:

Definitie van onboarding

Onboarding is een proces, waarbij nieuwe medewerkers kennismaken met alle onderdelen van jouw organisatie. Denk daarbij aan iedere nieuwe ervaring van de medewerker, die bijdraagt aan zijn of haar succes en zorgt voor betrokkenheid bij de visie, strategie, doelstellingen en cultuur van de organisatie.

Wat is het doel van onboarding?

Het doel van onboarding is dat nieuwkomers wegwijs worden binnen de organisatie en bekend raken met de waarden, visie en de bedrijfscultuur. Met onboarding zorg je voor een volledige integratie van nieuwe medewerkers binnen je organisatie. Daarnaast wil je dat nieuwe medewerkers met plezier, betrokkenheid en vastberadenheid aan de slag gaan.

De eerste indruk telt

Wist je dat een nieuwe medewerker tijdens de preboarding al een eerste indruk van de organisatie krijgt. Dat begint bij de acceptatie van hun nieuwe baan tot de eerste werkdag. Vaak is dit bepalend voor de verdere loopbaan en de medewerkersbeleving.

Uit een recent onderzoek van Integron 2021 blijkt dat 30% van de ondervraagden zijn of haar nieuwe werkgever bij anderen zou aanbevelen. Daartegenover kijkt 50 % verder via vacaturesites voor een betere baan. En maar 39 % voelt zich opgenomen in het (nieuwe) team. Er valt dus nog veel te behalen als het om onboarding gaat.

Veelgemaakte fouten bij onboarding

Natuurlijk wil je dat de nieuwe medewerker snel is ingewerkt en meedraait met de organisatie, maar waak voor een overload aan informatie. Voorkom veelgemaakte fouten van andere organisaties: van onduidelijke verwachtingen, volle planning, weinig structuur binnen de organisatie tot geen tijd voor de onboarding.

Lees ook: 6 tips voor de re-onboarding van remote aangenomen medewerkers

De vijf kerntaken van onboarding

Met een goed onboardingsprogramma zorg je voor een fijne start en een goede eerste indruk. We leggen jou uit wat dit betekent.

1. Compliance –  Vooraf wil je de wettelijke regels en het bedrijfsbeleid meegeven. Is je nieuwe medewerker (juridisch) klaar om de organisatie te vertegenwoordigen?
2. Clarification – Begrijpt de nieuwe medewerker wat er van hem of haar wordt verwacht? En is het ook duidelijk wat er van de organisatie wordt verwacht?
3. Culture – Kent de nieuwe medewerker de onderdelen van de bedrijfscultuur?  Denk aan de missie, visie en waarden van de organisatie.
4. Connection – Breng de nieuwe medewerker in contact met relevante teamleden en zorg ervoor dat de medewerker zich thuis voelt.
5. Check – Daarnaast is het slim om tussentijds een ‘voortgangscheck’ te doen. Volgens dit principe houden managers een introductiegesprek, voortgangsgesprek en bewaken ze de doelen en persoonlijke groei van de nieuwe medewerker.

Laat je nieuwe medewerkers op hun gemak voelen en geef ze de juiste middelen, informatie en werkwijze om de organisatie te verkennen.

Tip! Zorg voor een geweldige eerste indruk met een versierde werkplek. Welkomstcadeau en/of een handige lijst met de namen van alle collega’s en leuke weetjes.

Terug naar overzicht

Ontvang nieuws en updates van de Academy for Recruitment