Zo geef jij de beste complimenten aan je collega’s

Denise Brijan 28 februari 2020 4 min
Categorie: Opleiding & Ontwikkeling

Zondag 1 maart is het Nationale Complimentendag! Deze dag is in het leven geroepen omdat veel mensen in Nederland moeite hebben met het geven én ontvangen van complimenten. Al helemaal op de werkvloer. Dat is zonde, want een compliment heeft meerdere positieve effecten. Wist je bijvoorbeeld dat een compliment krijgen net zo veel motiveert als het krijgen van een financiële beloning? Daarom geven wij tips om goed een compliment te geven en te ontvangen.

Alle positieve effecten van een compliment op een rij

Wat zijn dan de effecten van een oprecht compliment? Een korte opsomming:

  • Een compliment verhoogt het werkplezier en collegialiteit.
  • Complimenten bevorderen de motivatie en prestaties van de ontvanger. Want een compliment geeft vertrouwen en een gevoel van waardering.
  • Het bevordert ook de prestaties van teamgenoten. Wanneer mensen zien dat iemand een compliment krijgt, willen zij dat ook. Het doet denken aan het fijne gevoel dat ze zelf krijgen als ze een complimentje ontvangen. Daardoor gaan ze hun best doen om ook dat fijne gevoel te krijgen.

Het geven van complimenten heeft dus positieve effecten. Hieronder 8 tips voor het geven én ontvangen van een compliment.

Tip 1: Houd rekening met de ontvanger

Het is een ongeschreven regel dat kritiek persoonlijk gegeven moet worden en complimenten publiekelijk. Maar dat geldt niet voor iedereen. Het is belangrijk om je te verplaatsen in de ontvanger. Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld vreselijk om publiekelijk complimenten te krijgen, terwijl anderen het juist fijn vinden om in de aandacht te staan. Maar geef bijvoorbeeld ook juist de collega die zenuwachtig is voor een presentatie een complimentje als ze het goed heeft gedaan.

Tip 2: Wees oprecht

Het is belangrijk dat het compliment oprecht is. Als iemand onterecht een compliment krijgt, in de hoop dat diegene productiever wordt, zal het anderen juist demotiveren en verontwaardigen. En de ontvanger van het compliment gaat er niet opeens anders door werken. Met een oprecht compliment voelt je collega zich gewaardeerd en gezien.

Tip 3: Maak het concreet

Daarnaast is het belangrijk om concreet te benoemen wat je goed vindt, want als mensen niet weten waaróm ze iets goed doen, kunnen ze daar zelfs onzeker van worden. Een inhoudelijk compliment geeft aan wat het effect is geweest van een bepaalde actie en waarom dat werkt. Dus zeg niet: “Goed werk”, maar “Je hebt goed werk geleverd met die nieuwe campagne. Jouw creativiteit voor het project heeft echt het verschil gemaakt in de uitvoering.”

Tip 4: Vermijd neerbuigende complimenten

“Dat deed je heel goed, deze keer.” Een opmerking als deze is geen compliment, maar slecht onderbouwde kritiek. Vermijden dus. Kritiek kan beter in een een-op-een-gesprek gegeven worden. Wist je dat onderzoekers hebben aangetoond dat de optimale verhouding tussen positieve en negatieve feedback 5:1 is? Dat betekent dat er vijf complimenten tegenover één kritiekpunt moet staan voor een optimale werksfeer. Als je te veel met complimenten gaat rondstrooien, tast dat je geloofwaardigheid aan.

Tip 5: Blijf professioneel

Complimenten op de werkvloer hoeven heus niet altijd over werk zelf te gaan. Als iemand een leuke blouse of shirt aan heeft, mag dat natuurlijk gewoon gezegd worden. Of als je vindt dat iemand een leuke persoonlijkheid heeft. Maar houd er rekening mee dat je professioneel blijft. Een opmerking over hoe goed iemands billen in die ene broek staan, gaat al snel te ver. En het laatste wat je wil, is dat mensen zich seksueel geïntimideerd voelen.

Met deze tips kan jij aan de slag om goede complimenten uit te delen. Maar hoe neem je zelf een compliment in ontvangst?

Tip 6: Neem het compliment dankbaar in ontvangst

Mensen zijn vaak geneigd om ongemakkelijk te doen als ze een compliment ontvangen. Bijvoorbeeld door meteen een compliment terug te geven of om het af te zwakken. Dat is helemaal niet nodig. Een compliment is fijn om te krijgen, dus het enige wat je hoeft te doen is het dankbaar in ontvangst nemen. Een simpele ‘dankjewel’ en een glimlach volstaat! Dat is fijner voor zowel de gever als voor jou. Je kan daarna ook doorvragen wat diegene dan precies goed vond. Dan leer je er ook nog eens van.

Tip 7: Wuif een complimentje niet weg

“Dit hoort gewoon bij m’n werk!” Of: “Och, dat was geen moeite hoor.” Dat soort dingen zijn we snel geneigd om te zeggen als we een compliment krijgen. Wuif het niet weg en maak je prestaties niet kleiner dan ze waren. Daar voel je je beter door dan wanneer je het compliment ondermijnt. Iets zeggen als: “Dankjewel, dat is leuk om te horen” is al genoeg.

Tip 8: Ga geen complimentenstrijd aan

Als je een compliment ontvangt is het niet noodzakelijk om meteen een compliment terug te geven. Doe dat alleen als je het écht meent, niet omdat je vindt dat het moet. Als je moet zoeken naar iets om te complimenteren, voelt de ander dat echt wel. En bagatelliseer ook niet je eigen werk door iets te zeggen als: “Bedankt, maar mijn input was lang niet zo belangrijk als dat van jou.” Geniet gewoon van het moment!

Veel mensen zijn zich nog onvoldoende bewust van de kracht van een compliment. Het geven én ontvangen van een compliment geeft een goed gevoel. En het zorgt voor meer waardering, motivatie en collegialiteit. Ga complimentjes geven! Want daar ben jij heel goed in. ?

>