Vacatures vervullen?
Je leert het stap voor stap

Moeite met het vervullen van een vacature? Of krijg je deze taak ineens op je bord? 

Met de opleiding Werving en Selectie voor niet-recruiters leer je hoe je een leuke en competente nieuwe collega gaat werven!

Trainingen ‘los’ boeken

En heb je alleen behoefte aan kennis op een specifieke gebied, bijvoorbeeld het schrijven van vacatureteksten of het voeren van sollicitatiegespreken, dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Alle modules van deze opleiding zijn ook als afzonderlijke training te boeken. 

Opleiding

Werving en Selectie voor niet-recruiters

Terrassen van horecagelegenheden blijven dicht. Winkels sluiten eerder. De treindienstregeling wordt uitgekleed. Lange rijen op Schiphol en Eindhoven airport voor de security. Werkdruk en ziekteverzuim nemen toe. En de veiligheid van patiënten is in gevaar. Allemaal gevolgen van personeelstekort. Heel veel bedrijven hebben grote moeite om voldoende geschikt personeel te vinden. Er staan honderdduizenden vacatures open. En dan krijg uitgerekend jij de taak om een nieuwe collega te vinden!

Het werven en selecteren van nieuwe medewerkers is zo makkelijk nog niet. Waar begin je? Hoe schrijf je een wervende vacaturetekst? Welke kanalen kun je inzetten om een vacature te vervullen? Zomaar wat vragen die bij jou kunnen spelen als je het verzoek krijgt om een medewerker te werven.

Wat:
Opleiding Werving en Selectie voor niet-recruiters

Voor wie:
Voor iedereen die verantwoordelijk is voor het werven van personeel, terwijl je geen achtergrond in recruitment hebt

Locatie:
Utrecht

Duur:
5 trainingsdagen
09.30 – 16.30

Investering:
€1.895
Ook mogelijk met STAP-budget!

nieuw personeel werven voor kantoorfunctie

En de vacature dan maar niet vervullen is geen optie. Een openstaande vacature kost immers heel veel geld! Een vacature die 2 maanden openstaat, kost al snel 30 procent van een gemiddeld jaarsalaris. Dan kun je dus maar beter investeren in het vervullen van vacatures. 

Deze opleiding neemt jou bij de hand. Je doorloopt het gehele proces. Van het ontstaan van de vacature en het inventariseren van de ‘eisen’ waaraan een nieuwe collega moet voldoen. Tot het selecteren en aannemen van een leuke, competente collega.

Modules van de opleiding Werving en Selectie niet-recruiters (ook afzonderlijk te boeken)

Een functieomschrijving geeft aan welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden een medewerker met een specifieke functie heeft. Als je een nieuwe medewerker gaat werven vormt een goede functieomschrijving dus de basis. Op basis daarvan stel je een goede vacaturetekst op en beoordeel je de cv’s die je binnenkrijgt.

Na de training Maken van een goede functieomschrijving:

  • Weet je wat de waarde is van een goede functieomschrijving
  • Kun je de elementen uit een functieomschrijving benoemen
  • Weet je hoe je een persona (beeld van de ideale medewerker in een specifieke functie) opstelt
  • Weet je wat er juist niet in een functieomschrijving mag staan (heb je kennis van de 11 discriminatiegronden)
  • Heb je kennis van gesprekstechnieken die helpen bij het in kaart brengen van een functie
  • Weet je hoe je verwachtingen van jezelf en anderen (zoals de vacaturehouder) moet managen
  • Weet je hoe je omgaat met weerstand

Een goede vacaturetekst schrijven is nog een hele kunst. Zeker als dat niet je dagelijkse werk is. Welke informatie zet je erin en welke laat je juist weg? Hoe zorg je ervoor dat jouw vacature écht de juiste doelgroep aanspreekt en overhaalt om te solliciteren. Je moet het functieprofiel op juiste wijze doorvertalen naar een wervende vacaturetekst. Dat doe je op creatieve wijze en daarbij discrimineer je uiteraard niet.

Na de training vacatureteksten schrijven:

  • Heb je geleerd hoe je jouw creativiteit losmaakt
  • Begrijp je het belang van een goed gesprek met de vacaturehouder over de vacature (vacature-intake)
  • Weet je aan welke onderwerpen je in de vacaturetekst aandacht moet besteden en waaraan een (potentiële) sollicitant belang hecht.
  • Weet je welke eisen er aan vorm, inhoud en opmaak van de vacaturetekst gesteld worden
  • Heb je een mindmap gemaakt over jouw droomsollicitant
  • Ken je het belang van de functienaam en handel je daarnaar
  • Weet je dat directe en indirecte discriminatie is en dat dit in een vacaturetekst verboden is

Om nieuwe medewerkers aan te trekken is het plaatsen van een vacature op een vacaturesite als Monsterboard of Indeed al lang niet meer voldoende. Je moet echt een mix van middelen en kanalen inzetten. Nog beter is het om zelf actief op zoek te gaan naar geschikte medewerkers. Dan heb je veel meer in de hand wie er solliciteren. Dan moet je natuurlijk wel weten waar je allemaal (zelf) op zoek kunt en hoe je die ideale kandidaat overhaalt om met jou in gesprek te gaan.

Na de training Actief op zoek naar nieuwe medewerkers:

  • Weet je wat het verschil is tussen een actieve en passieve baanzoeker
  • Weet je hoe je een persona (een beschrijving van jouw ideale sollicitant) opstelt en hoe je deze inzet om de juiste wervingskanalen en -middelen te selecteren
  • Weet je hoe je effectief gebruik maakt van via via werving
  • Heb je kennisgemaakt met basis zoekvaardigheden via Google, sociale media en cv-databases 
  • Weet je hoe je (schriftelijk) contact legt met jouw droomkandidaat en deze overhaalt om met jou in gesprek te gaan
  • Weet je waar je de doelgroep live kunt tegenkomen en heb je jouw pitch klaar om de kandidaat enthousiast te maken voor de vacature en jouw organisatie

In een krappe arbeidsmarkt is het nog belangrijker dat je alle mogelijke middelen en kanalen inzet die je ter beschikking staan om vacatures te vervullen. Dat hoeft geen kapitalen of dagelijks vele uren werk te kosten. Door goed te kijken naar de doelgroep die je wil bereiken en creatief na te denken over hoe je die doelgroep het beste kunt bereiken, kun je op succesvolle wijze vacatures vervullen. Ook als dit niet je dagelijkse werk is. In deze training krijg je de juiste handvatten aangereikt om succesvol vacatures te ververullen.

Na de training Creatief werven, verspreiden van de vacature via de juiste wervingskanalen:

  • Heb je kennis van een breed scala van wervingsmiddelen en -kanalen
  • Weet je wanneer je welk kanaal of middel het beste kunt inzetten
  • Ken je het verschil tussen algemene en niche vacaturebanken
  • Weet je waarom het belangrijk is om de doelgroep goed in kaart te brengen en weet je hoe je dit zelf doet
  • Heb je kennis gemaakt met de creatieve inzet van wervingsmiddelen en -kanalen door andere werkgevers
  • Heb je zelf nagedacht over het op creatieve wijze inzetten van middelen
  • Weet je dat samenwerken met anderen ook kansen biedt om vacatures te vervullen
  • Heb je voor je eigen vacature(s) een opzet om de werving op te pakken en je vacature succesvol te vervullen!

Bij het beoordelen van een cv komt veel kijken. Waarop beoordeel je een cv? En hoe doe je dat zonder vooroordelen? In een sollicitatiegesprek moet je vervolgens achterhalen wat voor vlees je écht in de kuip hebt. Daarvoor moet je goede gesprekstechnieken hebben.

In een krappe arbeidsmarkt is het van groot belang dat je zowel in de voorbereiding als tijdens het gesprek zelf er álles aan doet om de kans op een nieuwe collega te vergroten. Tijdens deze interactieve dag krijg je tips en tools die je daarbij gaan helpen.

Na de training cv-selectie en sollicitatiegesprekken voorbereiden en voeren:

  • Kijk je zeer kritisch naar de wensen en eisen die je stelt aan een nieuwe collega. Je realiseert je dat je keuzes moet maken.
  • Weet je waar je op moet letten bij het beoordelen van een cv
  • Weet je welke valkuilen er zijn bij het beoordelen van een cv
  • Kun je het voeren van een sollicitatiegesprek goed voorbereiden
  • Heb je kennis van het structuren van een sollicitatiegesprek en weet je hoe je doorvraagt
  • Weet je wat competenties zijn en hoe je een sollicitant daarop beoordeelt
  • Ken je het belang van een goede pitch over de organisatie en heb je die van je eigen organisatie opgesteld
  • Weet je hoe je effectief een sollicitatiegesprek afsluit
  • Kun je een sollicitant gemotiveerd afwijzen

Het resultaat

Ondanks het personeelstekort kan jij een leuke nieuwe collega vinden

Na het volgen van de opleiding Werving en Selectie voor niet-recruiters (kijk ook bij de uitgebreide beschrijving van de vijf trainingsmodules):

  • Ken je het belang van het goed inventariseren van een functie
  • Weet je hoe je een persona (een beschrijving van jouw ideale sollicitant) opstelt en heb je dat geoefend
  • Weet je welke eisen er aan vorm, inhoud en opmaak van de vacaturetekst gesteld worden
  • Weet je dat directe en indirecte discriminatie is en dat dit in een vacaturetekst verboden is
  • Weet je hoe je effectief gebruik maakt van via via werving
  • Heb je kennis van diverse wervingsmiddelen en -kanalen en weet je wanneer je deze kunt inzetten
  • Weet je hoe je contact legt met jouw droomkandidaat en deze overhaalt om met jou in gesprek te gaan
  • Weet je waar je op moet letten bij het beoordelen van een cv
  • Heb je kennis van het structuren van een sollicitatiegesprek en weet je hoe je doorvraagt
  • Kun je een sollicitant gemotiveerd afwijzen

Onze aanpak

De opleiding Werving en Selectie voor niet-recruiters bestaat uit vijf eendaagse trainingen. Het is een opleiding waar je van en met elkaar leert. Ervaringen en ideeën uitwisselen, sparren, feedback geven en reflecteren, het komt allemaal aan de orde tijdens deze opleiding. Hierdoor gaat het leerrendement omhoog.

Voor wie?

Deze opleiding is bestemd voor iedereen die niet dagelijks met het werven en selecteren van medewerkers bezig is. Het is voor jou een taak ‘erbij’, zonder dat je een achtergrond hebt in werving en selectie. Het aanvangsniveau van deze opleiding is mbo.  

Duur

Deze opleiding duurt 5 dagen. De studiebelasting is daarnaast circa 8 uur.

Locatie

De trainingen vinden plaats in Utrecht.

Aanmelden en inschrijven

Start je aanmelding!

Gebruik het aanmeldformulier. Na ontvangst nemen we binnen 2 werkdagen telefonisch contact met je op om je aanmelding te voltooien.

nieuw personeel aannemen

Investering

Deze opleiding (vijf trainingsdagen) vergt een investering van € 1.895 (excl. btw). Een ‘losse’ trainingsdag zou € 495 (excl. btw) kosten. Als je de opleiding in zijn geheel volgt krijg je dus een korting van bijna € 600!

De locatiekosten zijn bij het lesgeld inbegrepen. De Academy for Recruitment regelt tijdens je opleiding onbeperkt koffie, thee en water. Wanneer je een hele dag training hebt dan verzorgen wij ook de lunch.

STAP-subsidie

Voor deze opleiding kun je gebruik maken van het STAP-budget (scholingssubsidie van de overheid). Wanneer deze wordt toegekend door het UWV krijg je € 1.000 subsidie en betaal je nog slechts € 895 (excl. btw). Lees op onze STAP-pagina meer over de voorwaarden.

Inhoud van de opleiding werven en selecteren van nieuwe medewerkers voor iedereen die te maken heeft met het vervullen van vacatures, maar geen achtergrond heeft in werving en selectie:

  • Het inventariseren van de functie van een nieuw te werven medewerker
  • Een realistische functieomschrijving opstellen
  • De doelgroep waaronder je gaat werven goed in kaart brengen
  • Het schrijven van een vacaturetekst die ervoor zorgt dat de juiste sollicitanten reageren
  • Actief (zelf) op zoek gaan naar geschikte nieuwe medewerkers.
  • De juiste wervingsmiddelen en kanalen gebruiken om je vacature onder de aandacht te brengen van de juiste doelgroep
  • Het beoordelen van cv’s
  • Het voorbereiden en voeren van sollicitatiegesprekken
  • Het nemen van een beslissing op basis van de selectiegesprekken.

 

Inschrijven voor de Opleiding Werving & Selectie voor niet-recruiters | 5-daagse opleiding? Direct inschrijven