Of je nu startend recruiter bent of ervaren recruiter, personal branding is belangrijk. In dit digitale tijdperk is en heeft iedereen een personal brand. En dan kun je maar beter zelf richting geven aan je personal brand in plaats van dat je dat door anderen laat invullen.
Redenen om te werken aan personal branding
Een aantal redenen waarom het belangrijk is om te werken aan je personal branding.
- Doordat je je personal brand laadt wordt duidelijk dat je verstand hebt van bijvoorbeeld een branche, recruitment, sourcing, specifieke functies. Je collega’s of klanten en kandidaten weten dan dat jij DE persoon bent om naartoe te gaan als er behoefte is aan dergelijke expertise.
- Kandidaten en (potentiele) sollicitanten vertrouwen een recruiter met een aantrekkelijk personal brand eerder. Daarmee kun je meer en betere sollicitanten aantrekken. Volgens onderzoek onder de lezers van Work it Daily zijn professionals 70% meer genegen om te solliciteren als ze de recruiter ‘kennen’.
- Door een sterk personal brand breid je je bereik, je netwerk, uit en komen meer potentiele sollicitanten in aanraking met je vacatures. Bovendien kunnen anderen je vacatures delen of hun netwerk op een vacature van jou attenderen.
- Een sterk personal brand leidt weer tot andere kansen. Zo kun je benaderd worden voor samenwerking, voor het (mede) schrijven van een boek, presenteren op een event of een interessante (nieuwe) baan of klus aangeboden krijgen. En succes kweekt succes!
- Als corporate recruiter bepaal je mede het employer brand. Je communiceert immers dagelijks met mensen en bent zichtbaar voor de buitenwereld. En een positief employer brand heeft ook weer voordelen, zoals het makkelijker aan kunnen trekken van kandidaten.
Lees ook 5 tips voor een sterk personal brand op Linkedin
10 recruiters met een ijzersterk personal brand
Hieronder 10 Nederlandse recruiters die de waarde van personal branding goed begrepen hebben. En in het kader van ‘afkijken mag’, kijk eens wat je van deze recruiters kunt leren. Niet om precies hetzelfde te gaan doen – iedereen is immers uniek – maar om je te inspireren hoe je kunt werken aan je eigen personal branding.