Candidate experience kan nog op veel punten verbeterd worden

Marco Hendrikse 30 mei 2023 3 min
Categorie: Recruitment

RPO-dienstverlener PeopleScout doet regelmatig onderzoek naar de ervaringen van sollicitanten en kandidaten met (potentiële) werkgevers. Er blijkt nog heel veel ruimte voor verbetering. Slechts 1 op de 5 sollicitanten is echt tevreden met de candidate experience. Tussen wat werkgevers doen en wat werkzoekenden verwachten zit nog een grote kloof.

Onderzoek candidate experience

In het Inside the candidate experience report 2023 brengt PeopleScout de wereldwijde ervaringen met de candidate experience in kaart. De overall waardering voor de candidate experience groeit. In 2010 gaf slechts 5 procent van de ondervraagden aan dat hun candidate experience excellent was. Nu is dat dus 20%. Een flink stijging dus, maar geen enkele reden voor werkgevers om op hun lauweren te rusten. Een aanzienlijk deel van de ondervraagden is immers niet of niet geheel tevreden met de geboden candidate experience.

Fasen candidate experience

En dat geldt voor alle fasen van de candidate experience. Van oriënteren, tot solliciteren en het proces na de sollicitatie. Vooral over dat proces na het solliciteren is veel ontevredenheid. Sollicitanten hebben over het algemeen geen idee wat er gebeurt nadat ze op de verzendknop hebben gedrukt. Ze krijgen hoogstens een geautomatiseerde ontvangstbevestiging. Daarna begint het grote wachten. En juist onzekerheid geeft stress.

Vacatures zoeken

Zoekmachines (Google) en sociale media zijn de meest gebruikte kanalen voor het zoeken naar vacatures. Van de ondervraagden geeft 66% aan zoekmachines in te zetten en 64% geeft aan via sociale media op zoek te gaan naar passende vacatures. Vooral LinkedIn en Facebook worden gebruikt voor het zoeken naar vacatures. Echter, als werkgever kun je ook vacatures posten en delen via Instagram, Twitter en TikTok.

Op zoek naar aanvullende informatie werkgever

Als werkzoekenden een leuke vacature hebben gevonden gaan ze (meestal) op zoek naar aanvullende informatie over de beoogde werkgever. De belangrijkste bron voor die informatie? Wederom sociale media, gevolgd door de website/werkenbijsite. 65% van de ondervraagden geeft aan dat ze sociale media als belangrijkste bron gebruiken om meer te weten te komen over potentiële werkgevers. Zijn werkgevers zich daarvan bewust? Niet als je dit onderzoek moet geloven. Minstens een derde van de werkgevers post niet minstens een keer per week ‘carrièregerelateerde’ content op haar socialmediakanalen. Laat staan op álle relevante kanalen.

Contentplanning

Werkgevers doen er dus goed aan om een contentplanning te maken. Wekelijks moeten vacatures worden gepost en informatie over ‘werken bij’. Wanneer sollicitanten op zoek gaan naar informatie zijn ze vooral benieuwd naar:

  • Flexibele werken en de werk-privébalans
  • De missie, waarden en why van de organisatie
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Loopbaanontwikkeling en interne mobiliteit

Informatie die beschikbaar moet zijn voor een goede candidate experience?

Verschil tussen generaties

Door potentiële medewerkers hier een goed beeld van te geven zijn ze (veel) eerder geneigd om te solliciteren. Uiteraard moet het dan wel aansluiten bij wat ze zelf belangrijk vinden. En er zijn generatieverschillen. Jongeren (generatie Z) zijn vooral geïnteresseerd in de missie en de purpose van de organisatie. Ook vinden ze diversiteit en inclusie belangrijk (bij de andere generaties komt dit iet in de top 3 voor). Bij 50-plussers wegen de arbeidsvoorwaarden wat zwaarder. Zij zetten echter wel de werk-privébalans op nummer 1.

Aan de slag

Kortom, recruiters kunnen nog heel wat doen om de candidate experience te verbeteren. Geregeld relevante berichten en vacatures via verschillende sociale media kanalen verspreiden is al een goed begin. Kijk daarnaast eens goed naar de ervaring van sollicitanten nadat zijn gesolliciteerd hebben. In die fase wat meer informatie geven, snel contact opnemen en uitleggen wat de volgende stappen zijn, verbeterd de ervaring aanzienlijk. Evenals goed gemotiveerde afwijzingen.

>