Op 25 augustus 2020 maakte Google de introductie van een nieuwe vacature zoekfunctie in Google Zoeken wereldkundig. Deze nieuwe functie, beter bekend als Google for Jobs, was voor sommigen al in februari 2020 beschikbaar, maar nu dus voor alle gebruikers in Nederland. Met de nieuwe functie kunnen gebruikers die op zoek zijn naar vacatures direct in de zoekresultaten vacatures zien die aansluiten bij hun zoekopdracht.
Snel passende vacatures vinden
Dat is goed nieuws nu het aantal werklozen als gevolg van de coronacrisis oploopt. Met de nieuwe functie in Google Zoeken kunnen werkzoekenden snel en gemakkelijk passende vacatures vinden. Google geeft aan dat op deze wijze honderdduizenden vacatures zichtbaar worden gemaakt voor werkzoekenden.
Vacaturezoekers krijgen bij de zoekresultaten een preview van vacatures die op websites van aanbieders zijn gepubliceerd. Als je op een van de vacatures klikt krijg je meer informatie, zoals een beschrijving van baan en bedrijf. Solliciteren kan vervolgens op de website waarop de vacature staat.
Aanpassingen vacatures
Overigens moet de vacature wel aan een aantal eisen voldoen, wil deze door Google getoond worden.
Ten eerste een kleine ‘technische’ aanpassing. Vacatures moeten volgens de richtlijnen van structured data aangeboden worden (zie schema.org voor een handleiding). Mogelijk moet daarbij de hulp van een programmeur of webbeheerder worden ingeroepen. Omdat Google for Jobs allerlei filtermogelijkheden biedt moeten in de vacature de velden functietitel, locatie, bedrijfsnaam en plaatsingsdatum van de vacature vermeld worden. Ook het invullen van het type contract en vermelding van het salaris / de salarisrange is verstandig.
Samenwerking met werkgevers, intermediairs en vacaturebanken
Google geeft aan dat onder andere Randstad, Tempo Team en de Rijksoverheid launching partner zijn. De vacatures van deze werkgevers zullen dus aan bovenstaande eisen voldoen. Daarnaast werkt Google samen met vacaturebanken zoals Monsterboard, Nationale Vacaturebank en Intermediair.
Gevolgen voor Indeed?
Algemeen is de verwachting dat de introductie van Google for Jobs de meeste gevolgen gaat hebben voor Indeed. Waarschijnlijk zullen minder baanzoekers op de vacatures die op Indeed staan terecht komen. En ook qua zichtbaarheid van Indeed gaat het gevolgen hebben. Kijk maar naar de screenshots. Indeed staat nu onder de widget waar de vacatures in getoond worden (afbeelding 2). Weliswaar als eerste resultaat, maar werkzoekenden gaan vermoedelijk eerst naar de door Google gepresenteerde vacatures kijken of door middel van de filtermogelijkheden, de zoekresultaten verfijnen. Voor Indeed toch heel wat minder zichtbaarheid dan in ‘de oude situatie’ (afbeelding 1).
Wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.