Winnaar Meest Invloedrijke Recruiter Talent award

Denise Brijan 14 februari 2020 6 min
Categorie: Interview

Mariya Burkhanova heeft de Talent award gewonnen bij de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2019. Genoeg reden om dit jonge talent beter te leren kennen. Wat kunnen andere recruiters van haar leren?

Mariya Burkhanova

Gefeliciteerd met het winnen van de talent award! Had je het ook maar enigszins aan zien komen?

“Het was echt een verrassing voor mij! De andere genomineerden waren ook zo cool! Ik ben nog maar net naar Nederland verhuisd en zo veel ervaring heb ik nou ook weer niet. Ik werk nu zo’n 6 maanden als recruiter in Nederland. Ik voel me echt heel erg vereerd met deze award. En het heeft mijn zelfvertrouwen ook een boost gegeven. Ik voel me nu veel zekerder wanneer ik met kandidaten praat.”

Wat sprak je zo aan in het recruitmentvak?

“Ik heb Human Rescources & Management gestudeerd in Oekraïne, waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Tijdens mijn master was ik op zoek naar een stage bij een recruitmentbureau. Zo kwam ik bij een bureau terecht dat zich specialiseerde in executive search en technologie. Dat sprak me heel erg aan en wist dat dit mijn niche was. Toen ik naar Nederland kwam, vond ik het moeilijk om te bepalen welke kant ik op wilde. Ik ken de markt nog niet en wist niet waar te beginnen! Toen kwam ik al vrij snel WeAreKeen tegen!

En hoe bevalt het hier in Nederland?

Ik voel me al erg thuis in Nederland. Ik ben verliefd geworden op dit landje. Nu woon ik in Rotterdam en werk ik in Amsterdam. Wat mij betreft de ideale combinatie. Het forenzen vind ik niet erg, want dan kan ik boeken lezen. Ik denk dat het mij helpt dat ik zelf nog niet zo lang geleden sollicitant ben geweest. Ik weet nog precies hoe het was om sollicitatieprocessen te doorlopen. Ik denk dat dat mij een betere recruiter maakt, vooral voor starters op de arbeidsmarkt.”

Wat is jouw grootste prestatie op het gebied van recruitment dit jaar?

“Sinds ik in Nederland werk, ben ik meer op strategisch vlak bezig geweest. Om from scratch een recruitmentbeleid en -proces op te zetten. Een organisatie waar ik dit jaar voor heb gewerkt, had nog geen eigen recruiter. Voor hen heb ik dan ook het hele recruitmentproces uitgedacht en getest. Ik denk dat dat mijn grootste prestatie van dit jaar is geweest. Ik begon door de eerste dagen met veel mensen te spreken. En uit te zoeken hoe deze mensen terecht zijn gekomen bij de organisatie. Ik kwam er toen achter dat het recruitmentproces van deze organisatie heel kort was. Ze gebruikten marketingcampagnes om kandidaten te vinden, en vervolgens kwam er één uitgebreid sollicitatiegesprek. Het tweede gesprek ging meteen over het contract. Ik vroeg aan de hiring managers of we dit proces langer konden maken, zodat we goed kennis kunnen maken met de potentiële medewerkers. En ik stelde voor om transparanter te zijn naar de kandidaten over het sollicitatieproces en de organisatie. Zo kwamen we met het idee om een ‘trial day’ te houden in het proces. De kandidaat komt dan naar kantoor en brengt op z’n minst een paar uur bij de organisatie door om te zien hoe het is om daar te werken. Zo kunnen ze een goede beslissing maken of ze bij deze organisatie aan de slag willen. En wij kunnen zo ook zien hoe goed de persoon bij de organisatie, het team en de functie past. Hier was wel lef voor nodig, aangezien veel organisaties juist het liefst een zo kort mogelijk recruitmentproces willen. Gelukkig stonden mijn collega’s van WeConnect achter me. Met hen kon ik goed sparren en overleggen wat de beste aanpak zou zijn. En ik had geluk met de klant, want ze wilden echt een goed recruitmentproces opbouwen.”

Hoe houd je je kennis up-to-date?

“Ik ben vanuit mijn werk aangesloten bij de Keen Academy. Elke maand krijg ik workshops van verschillende trainers over recruitment, zoals sourcen, interviewen of personal branding. Hierdoor kon ik ook mijn netwerk verbreden in Nederland. Zo kwam ik bij andere bronnen terecht. Ik heb ook toegang tot SocialTalent, een platform voor recruiters, om hun vaardigheden te trainen. Aangezien ik toch dagelijks veel tijd doorbreng in de trein, pak ik die momenten om mijn kennis aan te vullen. Dat vind ik ook zo leuk aan recruitment. De wereld verandert zó snel. We leven in een techologietijdperk, waar elke dag wel een nieuwe app of tool gelanceerd wordt. Daarom vind ik het zo belangrijk om up-to-date te zijn over het vak en de veranderingen goed in de gaten te houden.”

Wat is het meest innovatieve dat je tot nu toe hebt gedaan?

“Mijn voorstel om een langer recruitmentproces op te zetten is ongebruikelijk. Bij deze organisatie paste het om meer aandacht te besteden aan de hires. Maar in de meeste gevallen is een korter recruitmentproces beter. Ik weet nog toen ik zelf sollicitant was, dat ik vaak heel uitgebreide formulieren in moest vullen om ergens te solliciteren. Dat kan veel korter én leuker. Als je een paar vragen stelt en kandidaten daarnaast een spelletje laat spelen, geeft dat de kandidaat meer feeling met de organisatie en cultuur. Mensen uit de corporate wereld vinden het al gauw kinderachtig om spelletjes te spelen voor een sollicitatie. Maar met gamification kun je juist ook zien hoe goed iemands geheugen is of hoe snel ze een beslissing kunnen maken. We weten dan meteen veel meer over de kandidaat.”

Wat is volgens jou de belangrijkste trend van het komende jaar?

“Ik denk dat candidate engagement een belangrijke trend is dit jaar. Recruitmentprocessen kunnen vaak een stuk korter. Dat is ook wat kandidaten fijn vinden. Veel organisaties hebben geen platte hiërarchie, dus recruiters moeten vaak achter senior managers aan om antwoorden van ze te krijgen. Als je weet hoe je een kandidaat betrokken houdt, dan verlies je ze niet zo snel. Kandidaten moeten weten wat ze kunnen verwachten. Dan spreek je op gelijk niveau met ze. Van mij krijgen kandidaten te horen hoe het sollicitatieproces in z’n werk gaat en wanneer ze bericht van mij kunnen verwachten. Maar ook met hiring managers maak ik afspraken wanneer ze me informatie moeten geven. Zo ben ik een goede schakel tussen de organisatie en de kandidaten. Ook als ik niks van de hiring manager hoor, geef ik op de afgesproken dag een update aan de kandidaten. Ik vond het zelf als sollicitant ook vervelend om lang in onzekerheid te zitten na een sollicitatie of gesprek. Ik had geen idee hoe lang ik moest wachten en dat gaf me veel spanning. Hoe deed ik het? Waarom duurt het zo lang?”

Waar zie je jezelf over 5 jaar?

“Het is mijn ambitie om over 5 jaar als talent advisor te werken. Dat je zelf met de senior managers praat en hen adviseert over de markt en trends. Hoe snel kunnen we een vacature vervullen en hoe gaan we dat doen? Ik wil graag samenwerken met een organisatie, niet alleen vóór hen. In de recruitmentbusiness wil ik zeker blijven. Ik zou graag verticaal willen groeien. Toen ik nog in Oekraïne woonde gaf ik wel eens trainingen over sourcing aan jonge recruiters. Dat vond ik ook heel leuk om te doen. In de toekomst zou ik mezelf nog meer willen ontwikkelen als trainer.”

Heb je advies voor andere jonge recruiters?

“Ik denk dat het belangrijk is voor nieuwe recruiters om de markt te kennen, om nieuwsgierig te zijn naar ontwikkelingen. Dat helpt je om beter te worden en te groeien als recruiter. En nieuwe technieken en tools te leren. Je moet verbinding kunnen maken met de kandidaat en met de organisatie. Ik weet dat dit heel moeilijk is als je jong bent, omdat je nog weinig ervaring hiermee hebt. Je hebt dan snel de neiging om je meer te focussen op óf de organisatie óf op de kandidaten. Terwijl ik juist denk dat de balans tussen die twee doelgroepen heel belangrijk is. Hiring managers moeten weten wat ze van jou kunnen verwachten, maar dat zij ook weten wat jij van hen kan verwachten. Je moet daarnaast heel duidelijk en transparant zijn naar kandidaten toe.”

Tips van Mariya

  • Boek: Robotproof recruitment van Katrina Collier. Het is een beknopt boek, waarbij de boodschap helder verwoord wordt. Ze geeft veel tips en tricks en per paragraaf geeft ze advies en tools.
  • Tool: Ik maak veel gebruik van technologie. Ik ben nog veel aan het uitproberen, maar wat ik vaak gebruik is AmazingHiring. Daarnaast maak ik veel gebruik van Grammarly, aangezien Engels niet mijn moedertaal is. Ik ben gek op tools, maar een persoonlijke benadering vind ik nog belangrijker.
  • Nieuwsbrief: Mijn favoriet is Recruiting Brainfood. Het is gratis, maar je weet altijd wat er gaande is op de markt. Zo hoef je zelf niet alles te zoeken, zij zetten het allemaal op een rijtje.
>