• Klassikaal

Werving & Selectie voor niet-recruiters

Jij bent aangewezen om een nieuwe collega te werven, maar hoe pak je dat aan? Na deze opleiding vervul jij voortaan met kennis van zaken en vertrouwen vacatures.

Duur: 5 Dagen
8 zelfstudie uren
Prijs op aanvraag

Inleiding

Terrassen van horecagelegenheden blijven dicht. Winkels sluiten eerder. De treindienstregeling wordt uitgekleed. Lange rijen op Schiphol en Eindhoven airport voor de security. Werkdruk en ziekteverzuim nemen toe. En de veiligheid van patiënten is in gevaar. Allemaal gevolgen van personeelstekort. Heel veel bedrijven hebben grote moeite om voldoende geschikt personeel te vinden. Er staan honderdduizenden vacatures open. En dan krijg uitgerekend jij de taak om een nieuwe collega te vinden!

Het werven en selecteren van nieuwe medewerkers is zo makkelijk nog niet. Waar begin je? Hoe schrijf je een wervende vacaturetekst? Welke kanalen kun je inzetten om een vacature te vervullen? Zomaar wat vragen die bij jou kunnen spelen als je het verzoek krijgt om een medewerker te werven.

Openstaande vacatures kosten veel geld

En de vacature dan maar niet vervullen is geen optie. Een openstaande vacature kost immers heel veel geld! Een vacature die 2 maanden openstaat, kost al snel 30 procent van een gemiddeld jaarsalaris. Dan kun je dus maar beter investeren in het vervullen van vacatures. 

Deze opleiding neemt jou bij de hand. Je doorloopt het gehele proces. Van het ontstaan van de vacature en het inventariseren van de ‘eisen’ waaraan een nieuwe collega moet voldoen. Tot het selecteren en aannemen van een leuke, competente collega.

Resultaat

Ondanks het personeelstekort kan jij een leuke nieuwe collega vinden

Na het volgen van de opleiding Werving en Selectie voor niet-recruiters (kijk ook bij de uitgebreide beschrijving van de vijf trainingsmodules):

  • Ken je het belang van het goed inventariseren van een functie
  • Weet je hoe je een persona (een beschrijving van jouw ideale sollicitant) opstelt en heb je dat geoefend
  • Weet je welke eisen er aan vorm, inhoud en opmaak van de vacaturetekst gesteld worden
  • Weet je dat directe en indirecte discriminatie is en dat dit in een vacaturetekst verboden is
  • Weet je hoe je effectief gebruik maakt van via via werving
  • Heb je kennis van diverse wervingsmiddelen en -kanalen en weet je wanneer je deze kunt inzetten
  • Weet je hoe je contact legt met jouw droomkandidaat en deze overhaalt om met jou in gesprek te gaan
  • Weet je waar je op moet letten bij het beoordelen van een cv
  • Heb je kennis van het structuren van een sollicitatiegesprek en weet je hoe je doorvraagt
  • Kun je een sollicitant gemotiveerd afwijzen

Aanpak

Modules van de opleiding

Een functieomschrijving geeft aan welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden een medewerker met een specifieke functie heeft. Als je een nieuwe medewerker gaat werven vormt een goede functieomschrijving dus de basis. Op basis daarvan stel je een goede vacaturetekst op en beoordeel je de cv’s die je binnenkrijgt.

Een goede vacaturetekst schrijven is nog een hele kunst. Zeker als dat niet je dagelijkse werk is. Welke informatie zet je erin en welke laat je juist weg? Hoe zorg je ervoor dat jouw vacature écht de juiste doelgroep aanspreekt en overhaalt om te solliciteren. Je moet het functieprofiel op juiste wijze doorvertalen naar een wervende vacaturetekst. Dat doe je op creatieve wijze en daarbij discrimineer je uiteraard niet.

Om nieuwe medewerkers aan te trekken is het plaatsen van een vacature op een vacaturesite als Monsterboard of Indeed al lang niet meer voldoende. Je moet echt een mix van middelen en kanalen inzetten. Nog beter is het om zelf actief op zoek te gaan naar geschikte medewerkers. Dan heb je veel meer in de hand wie er solliciteren. Dan moet je natuurlijk wel weten waar je allemaal (zelf) op zoek kunt en hoe je die ideale kandidaat overhaalt om met jou in gesprek te gaan.

In een krappe arbeidsmarkt is het nog belangrijker dat je alle mogelijke middelen en kanalen inzet die je ter beschikking staan om vacatures te vervullen. Dat hoeft geen kapitalen of dagelijks vele uren werk te kosten. Door goed te kijken naar de doelgroep die je wil bereiken en creatief na te denken over hoe je die doelgroep het beste kunt bereiken, kun je op succesvolle wijze vacatures vervullen. Ook als dit niet je dagelijkse werk is. In deze training krijg je de juiste handvatten aangereikt om succesvol vacatures te vervullen.

Bij het beoordelen van een cv komt veel kijken. Waarop beoordeel je een cv? En hoe doe je dat zonder vooroordelen? In een sollicitatiegesprek moet je vervolgens achterhalen wat voor vlees je écht in de kuip hebt. Daarvoor moet je goede gesprekstechnieken hebben. In een krappe arbeidsmarkt is het van groot belang dat je zowel in de voorbereiding als tijdens het gesprek zelf er álles aan doet om de kans op een nieuwe collega te vergroten. Tijdens deze interactieve dag krijg je tips en tools die je daarbij gaan helpen.

Voor wie?

Deze opleiding is bestemd voor iedereen die niet dagelijks met het werven en selecteren van medewerkers bezig is. Het is voor jou een taak ‘erbij’, zonder dat je een achtergrond hebt in werving en selectie. Het aanvangsniveau van deze opleiding is mbo.

Duur en studiebelasting

Deze opleiding duurt 5 dagen. De studiebelasting is daarnaast circa 8 uur.

Investering

Deze opleiding (vijf trainingsdagen) vergt een investering van € 2.195 (excl. btw). 

De locatiekosten zijn bij het lesgeld inbegrepen. Daarnaast is er onbeperkt koffie, thee en water beschikbaar en ook de lunch zal voor je geregeld zijn.

Inhoud

Inhoud van de opleiding werven en selecteren van nieuwe medewerkers voor iedereen die te maken heeft met het vervullen van vacatures, maar geen achtergrond heeft in werving en selectie:

  • Het inventariseren van de functie van een nieuw te werven medewerker
  • Een realistische functieomschrijving opstellen
  • De doelgroep waaronder je gaat werven goed in kaart brengen
  • Het schrijven van een vacaturetekst die ervoor zorgt dat de juiste sollicitanten reageren
  • Actief (zelf) op zoek gaan naar geschikte nieuwe medewerkers.
  • De juiste wervingsmiddelen en kanalen gebruiken om je vacature onder de aandacht te brengen van de juiste doelgroep
  • Het beoordelen van cv’s
  • Het voorbereiden en voeren van sollicitatiegesprekken
  • Het nemen van een beslissing op basis van de selectiegesprekken.

 

>