Wat is en doet een recruiter

Wat is een recruiter?

Een recruiter, ook wel adviseur werving & selectie, talent acquisition specialist, bureaurecruiter of corporate recruiter genoemd, houdt zich bezig met het werven en selecteren van gekwalificeerde kandidaten voor de invulling van huidige en toekomstige vacatures.

Ook de headhunter en de intercedent worden in voorkomende gevallen onder de recruitmentfunctie geschaard.

Historie recruiter

Volgens de overlevering waren de eerste recruiters actief voor de Britse marine in de 17de eeuw. Zij moesten vooral burgers werven die op de Britste oorlogsschepen moesten gaan werken. Eind 1800 waren er wat recruiters, toen vaak headhunters genoemd, die toptalent voor organisaties wierven.

Maar pas in de Tweede Wereldoorlog kwam de professionele recruiter in beeld. Deze arbeidsbemiddelaars moesten de vele vacatures vervullen die ontstonden omdat veel mannen naar het front werden gestuurd. Dit leidde tot ‘gaten’ in de productie die opgevuld moesten worden. Na de oorlog moesten juist van de oorlog terugkerende soldaten, de veteranen, weer aan werk geholpen worden. De eerste recruiters hadden hier hun handen vol aan. Zeker omdat cv’s nog niet bestonden en het melden van vacatures niet gecentraliseerd was.

Taken en werkzaamheden van een recruiter

Een recruiter is verantwoordelijk voor het uitvoeren van verschillende taken en werkzaamheden gerelateerd aan het vinden en selecteren van gekwalificeerde kandidaten om vacatures te vervullen. De taken en werkzaamheden van een recruiter bestaan onder andere uit (er zijn accentverschillen bij de bureau- en corporate recruiter):

  • Een functie-inventarisatie uitvoeren
  • Personeelsbehoefte ( voor bijvoorbeeld komend jaar) in kaart brengen
  • Een markt- en doelgroepanalyse maken
  • Wervende vacatureteksten schrijven
  • De juiste mix van wervingskanalen inzetten / een wervingscampagne opzetten
  • Het actief benaderen van potentiële kandidaten
  • Het beoordelen van binnengekomen sollicitaties op basis van bijvoorbeeld cv, motivatiebrief, assessment en/of testresultaten
  • Voorbereiden van sollicitatiegesprekken
  • Sollicitatie/selectiegesprekken voeren
  • (Samen met de hiring manager of als advies aan de hiring manager) Beslissen over de meest geschikte kandidaat
  • Feedback geven aan sollicitanten
  • Communicatie met sollicitanten gedurende het gehele sollicitatieproces
  • Contact onderhouden met stakeholders / de hiring manager
  • Onderhandelen over de arbeidsovereenkomst met sollicitanten
  • Voorbereiden van de onboarding van een kandidaat
  • Werken aan de (arbeidsmarkt-)bekendheid van de organisatie (employer branding)

Competenties recruiter

Om deze taken en werkzaamheden goed uit te voeren heeft een recruiter  de volgende competenties (of ontwikkelt deze):

  • Klantgericht
  • Creatief
  • Samenwerken
  • Oplossingsgericht
  • Doelgericht
  • Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Netwerken
  • Plannen en organiseren
  • Luisteren
  • Detailgericht
  • Overtuigend

Opleidingsachtergrond recruiter

Er is nog geen bachelor- of masterstudie specifiek voor recruiters. Ruim een derde van de recruiters in Nederland heeft een HR-studie gedaan (Human Resource Management, Personeel & Arbeid, Arbeidspsychologie). Daarnaast zijn er recruiters met een bedrijfskundige of bestuurskundige achtergrond of hebben ze bijvoorbeeld de Hogere hotelschool of Commerciële economie gedaan. De studieachtergrond van recruiters is dus heel gevarieerd. Over het algemeen hebben recruiters in ieder geval hbo werk- en denkniveau.

Recruiters kunnen wel een opleiding volgen bij private opleiders zoals artra, bijvoorbeeld om recruiter te worden of om vakvolwassen recruitment professional te worden.

Salaris en arbeidsvoorwaarden recruiter

>